Barbara Visser

De expositie van Barbara Visser (Haarlem, 1966) in De Paviljoens begint met een wandvullende toelichting op haar werk in raar, nauwelijks leesbaar Engels. Visser presenteert deze tekst als kunstwerk en onderdeel van haar tentoonstelling. Visser is geïnteresseerd in de vraag hoe informatie, in tekst en beeld, tot ons komt. De inhoud van die informatie verandert in het proces van vermenigvuldiging door de massamedia. Authenticiteit bestaat niet, alles is een kopie. Dit geldt ook voor de kunst, niets is nog ‘waar’ of ‘echt’. In het labyrinth dat onze beeldcultuur is moeten we ons zien te redden met bedrieglijke verschijnselen. Voor het werk Z.t. (Zusjes),, 1990, fotografeerde Visser leeftijdgenoten die ooit voor haar zusje werden aangezien. De meisjes lijken inderdaad nogal op elkaar, maar dit komt vooral doordat de foto’s op dezelfde manier, in close-up en zwartwit, en op het hetzelfde formaat zijn afgedrukt. Portret van de kunstenaar (1992-2006) is vergelijkbaar met Zusjes. Op de tentoonstelling is een nostalgie voelbaar naar de tijd dat er nog een algemeen geldende norm bestond, een consensus over wat waar was en goed. De geschiedenis van het Modernisme is door de expositie heen verweven. Visser refereert aan Mondriaan, Rietveld, de architect Duiker en vele anderen. Het is een verlangen naar de klare lijn en heldere vormprincipes die de belichaming waren van ideeën over zuiverheid en waarheid. De werken op Vissers tentoonstelling zijn van ongelijk niveau. Soms zijn ze didaktisch en te letterlijk, zoals een serie foto’s van versleten of moedwillig kapotgemaakte beroemde moderne meubels. Het beste zijn die werken waarin geen lesje verteld wordt over het gekunstelde van een “gemediatiseerde” werkelijkheid.

Barbara Visser: Vertaalde werken tot 15 april Museum de Paviljoens, Odeonstraat 3-5, Almere. Wo, za zo 12-17 uur, do en vrij 12-21u.