Ratrace tussen de   huizenzoeksites

Rabobank kocht eerder deze maand de woningsite Zoekallehuizen.nl.

De hypotheekverstrekker wil meer contact met woningzoekenden.

Rabobank is de grootste hypotheekverstrekker van Nederland en hoopt met de aankoop van een eigen woningzoeksite meer potentiële hypotheekklanten naar zich toe te trekken Foto Roger Cremers Nederland, Amsterdam, 28-06-2006 De 'Bos en Vaart' Buurt in Haarlem. Een verkochtte te koop staand huis iop het Oranjeplein. Veel Amsterdammers komen in Haarlem wonen omdat men hier een ruim huis met tuin kan kopen. Het zijn vooral mensen met kinderen. PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS Cremers, Roger

Gijs den Hollander, NVM-makelaar in Vught en oprichter van de website Zoekallehuizen.nl heeft een duidelijk doel voor ogen. De woningzoeksite die hij vorig jaar oprichtte, moet de grootste van Nederland worden. Maar daarvoor heeft hij wel een grote, strategische partner nodig. Dat werd de Rabobank, die de site eerder deze maand voor een onbekend bedrag kocht. Den Hollander blijft voorlopig nog drie jaar aan als directeur.

Zoekallehuizen.nl en Rabobank hebben elkaar veel te bieden, vinden beide partijen. Via de zoeksite kan de bank, de grootste hypotheekverstrekker van Nederland, meer klanten bereiken.

En Zoekallehuizen.nl, dat nu ongeveer 25.000 bezoekers per dag trekt, ziet via een link op de website van de Rabobank een potentieel van 500.000 tot 600.000 bezoekers op zich afkomen.

Wat was het motief van de Rabobank om Zoekallehuizen.nl te kopen?

Jos van Lange, directeur Particulieren van Rabobank: „Als bank willen we aanwezig zijn op alle belangrijke momenten in het leven van klanten en daar passende financiële diensten bij aanbieden. Denk aan een pensioenverzekering, een spaarrekening voor een baby en een hypotheek voor een woningzoekende. In de huidige internetwereld wordt marketing steeds belangrijker, want de klant krijgt via dat medium veel prikkels. Je moet er als hypotheekverstrekker zijn op het moment dat er bij de klant een financiële behoefte opkomt. Vandaar dat een woningzoeksite voor ons heel belangrijk is: 86 procent van alle woningzoekenden begint zijn zoektocht namelijk op internet.”

Welke plannen heeft u met Zoekallehuizen.nl?

Den Hollander: „Zoekallehuizen.nl moet de Google van de huizenmarkt worden. De site moet alles bieden wat de huizenzoeker wil hebben: denk aan notariële diensten, een verhuisservice. Je moet niets uitsluiten op dat punt. Ik heb wel honderd ideeën om de klant meer informatie te geven, maar die vertel ik pas als ze op de site staan. Maar Zoekallehuizen biedt nu bijvoorbeeld al informatie over de periode dat een huis te koop staat en over eventuele prijsverlagingen. We willen naar een dekking van 100 procent van de markt. Nu zitten we op pakweg 95 procent.”

Heeft Rabobank plannen om Makelaarsland over te nemen, de bij de NVM aangesloten online makelaar die deeldiensten aanbiedt, zoals alleen het taxeren van een huis, de onderhandelingen over de koop of het bouwkundig advies?

Van Lange: „Met Makelaarsland werken we al samen, maar we hebben er geen belang in en een overname is nu niet concreet aan de orde. We gaan de komende tijd heel goed kijken wat we willen overnemen op woninggebied, want we willen op alle fronten vooraan staan in de woningketen: zowel qua zoeken als qua hypotheken en woningontwikkeling, waarin we actief zijn sinds Rabobank afgelopen zomer Bouwfonds overnam van ABN Amro. We gaan voor absoluut leiderschap op de woningmarkt.”

Hoe lang bestaat de persoonlijke makelaar nog nu woningzoeksites steeds populairder worden?

Den Hollander: „De makelaar zal een andere rol krijgen naarmate de klant steeds meer informatie zelf vergaart via internet. De makelaar wordt adviseur op microniveau: hij onderhandelt bijvoorbeeld voor je of geeft bouwkundig advies. Maar de makelaar blijft wel bestaan, want het kopen van een huis is toch een van de belangrijkste dingen in je leven en je doet het te weinig om er echt veel ervaring in op te doen. Om die reden wil de klant bij het kopen of verkopen van een huis een vertrouwenspersoon die hij kan raadplegen. Op het gebied van hypotheken zie je dezelfde ontwikkeling: degene die een hypotheek wil, kan alles zelf uitrekenen. Toch worden vrijwel alle hypotheken nog face-to-face afgesloten, want het is te lastig om zelf je weg te vinden tussen die 95 hypotheekaanbieders in Nederland.”

De grote concurrent van Zoekallehuizen.nl, Funda, wil zelf hypotheken gaan verkopen, de Woonkrant van de Telegraaf heeft een eigen woningzoeksite geopend en de Postbank heeft inmiddels ook een eigen makelaarsdienst. Is die groeiende concurrentie en branchevervaging in het voordeel van de consument?

Van Lange: „Zeker wel. De klant krijgt ten eerste steeds meer informatie van allerlei partijen en bovendien drukt de toenemende concurrentie de prijzen. De consument is dus voordeliger uit. Als bank voelen we die concurrentie ook: de marges op hypotheken zijn nog alleszins redelijk, maar is de afgelopen jaren wel gedaald. Daar staat tegenover dat de omvang van de hypotheekmarkt tweemaal zo groot is als vijf jaar geleden en wij als grootste hypotheekverstrekker er dus meer aan verdienen.”

Hoe blijf je als woningzoeksite je concurrenten vóór?

Den Hollander: „Zoekallehuizen biedt nu als enige informatie over hoe lang een huis al te koop staat. Over een poosje doet elke woningzoeksite dat, maar dan hebben wij de investeringskracht van Rabobank achter ons om nieuwe dingen te verzinnen. Maar inderdaad, het is een ratrace. De concurrentie kijkt ongetwijfeld scherp wat wij aan het doen zijn. De trein dendert met een ongelooflijke snelheid door.”

Gaan woningzoekenden die zich op Zoekallehuizen.nl begeven nu ongevraagde post ontvangen van Rabobank?

Van Lange: „Ja, dat zou kunnen. Maar vooral niet te veel en wel op het juiste moment. En de klant moet op de site wel hebben aangegeven dat hij of zij geen bezwaar heeft tegen ongevraagde post.”