Kroket is heimweevoedsel nummer één

Nederlanders die in het buitenland wonen, verlangen vooral naar kroketten en frikadellen. Dat is de uitkomst van een onderzoek naar heimweevoedsel van Radio Nederland Wereldomroep. Ook Goudse kaas wordt zeer gemist. Op de derde plaats staat drop, gevolgd door hagelslag en rookworst. Directeur Hans Vermeulen van snackfabrikant Mora is een beetje verbaasd.

Waarom?

„Toen ik nog in Engeland werkte, liet ik altijd drop en hagelslag overkomen. In Engeland had ik niet zo’n groot verlangen naar kroketten. Dáár vond ik het lekker om steak and kidney pie te snacken. Maar als fabrikant onderkennen we de vraag uit de heimweegebieden. Soms gaat er een trailer met tien pallets frikadellen naar Zuid-Spanje. En we exporteren ook weleens kroketten naar Griekenland en Curaçao.”

Alleen Nederlanders eten op grote schaal kroketten, zo’n 350 miljoen per jaar. Hoe verklaart u die passie?

„Kroketten zijn een typisch Hollands product, we leren het van onze oma’s. Wij hebben diverse keren geprobeerd de Duitse markt te veroveren. Rood-wit-blauwe verpakkingen met een molentje erop. Het is niet gelukt. Aan de Hollandse kust eten Duitsers zich rond aan onze snacks. Maar thuis vallen ze gewoon weer terug op de Duitse Imbiss-producten, zoals de Bratwurst. Engelsen vinden kroketten maar een raar slap iets met een hard korstje. Het geeft ze een vervelend mondgevoel.”

Per hoofd van de bevolking eten we zo’n 25 kroketten per jaar. Is dat niet ongezond veel?

„Een kroket of frikadel als maaltijdcomponent in plaats van een balletje gehakt, daar is niks mis mee. Nederlanders bewegen te weinig, dát is pas een probleem.”

Arjen Ribbens