Een dikke stapel e-folders

Op e-folders.nl en folderplaats.nl kun je zelf een pakket folders samenstellen. Bezoekers ontvangen de reclame niet in hun brievenbus, maar per e-mail.

Het is alles of niets. Wie wil weten wat de Sinterklusweken van de Gamma bieden of welke shampoo Kruidvat in de aanbieding heeft, krijgt er reclame voor goedkope Bristol-schoenen bij. Want dikke pakketten folders zetten de trend, en een nee/nee-sticker op de brievenbus weert álle reclame. Alleen de folders van je favoriete winkels ontvangen, is er dus niet bij. Dit is wel mogelijk via de websites e-folders.nl of folderplaats.nl. Dit zijn portals die reclame van een aantal grote winkeliers in digitale vorm aanbieden. Op deze sites kun je zelf een pakket folders samenstellen en die per e-mail laten bezorgen.

E-folders.nl bestaat drie jaar, maar werd onlangs – geheel opgefrist – opnieuw gelanceerd door Ilse Media. „Het moment is daar”, zegt Robert van de Vosse van Ilse Media. „Elektronische folders slaan aan. Het is aan ons om bedrijven duidelijk te maken dat de consument op deze oplossing zit te wachten, en dat wij het bereik van de folders vergroten en de respons verhogen.”

De bij e-folders.nl aangesloten bedrijven betalen een bedrag per aangeklikte folder en per keer dat naar de website van de aanbieder wordt doorgeklikt. Een kijkje op de site leert dat het aanbod vooralsnog wat mager is. De afdeling ‘Supermarkt’ moet het doen met Albert Heijn en Hoogvliet. Waar zijn prijsvechters Aldi en Lidl? En waarom doet Blokker niet mee?

Volgens Van de Vosse worden ontbrekende retailers, waaronder Blokker, nog benaderd. „Sommige bedrijven zijn wat huiverig voor veranderingen, andere zeggen: we staan al op onze eigen website. Of men wil op e-folders.nl niet naast de concurrent staan. Ons uitgangspunt is een zo groot mogelijke dekking, maar dat kost tijd. ”

De folders van Blokker en de Aldi zijn wél te vinden op folderplaats.nl. Verwonderlijk is dat niet, want het kost de bedrijven geen cent om hun advertentie op de site te krijgen. Voorlopig althans. „We zijn in januari begonnen”, zegt Michael Koiter, directeur van folderplaats.nl, dat de aanbiedingen van zo’n honderd winkels plaatst. „Dit is een testjaar, waarin we onderzoeken welke segmenten populair zijn. Tot nu toe blijken dat de warenhuizen en bekende winkelketens als Free Record Shop en Etos te zijn. Hoe breder het aanbod, hoe meer het de consument aanspreekt.”

Over de concurrentie van andere folderportals, waaronder folderplaats.nl, maakt Van de Vosse van e-folders.nl zich geen zorgen. „Het is heel goed dat er meerdere partijen zijn. Of e-folders.nl een succes wordt, hangt af van de bezoekersaantallen. De afgelopen maand hadden we er zo’n 300.000. Over een jaar zouden dat tussen de 700.000 en de miljoen bezoekers moeten zijn.”

De bezoekersaantallen van folderplaats.nl, die het voornamelijk moet hebben van mond-tot-mondreclame, zijn niet te vergelijken met die van e-folders.nl. „Toch is ons bereik in korte tijd dik verdrievoudigd. We zitten nu boven de 30.000 bezoekers per maand, en er worden meer dan 100.000 folders aangeklikt”, zegt Michael Koiter van folderplaats.nl. „Volgend jaar begint de concurrentie met e-folders.nl pas echt.”

Niet alleen e-folders.nl en folderplaats.nl profiteren van de elektronische folders. Partners als Turnpages en Online Publisher digitaliseren het reclamemateriaal. Waarom doen de winkelketens en warenhuizen dat eigenlijk niet zelf? „De publiciteitsafdelingen werken vaak onder enorme tijdsdruk”, zegt Michiel Klingeman van Online Publisher, dat de folders van onder meer Blokker en leen Bakker digitaliseert. „Wij nemen ze het nodige werk uit handen. Ze leveren de folder als PDF-bestand aan, en twee uur later is de digitale folder klaar.”

Aan de hand van statistiekprogramma’s kan precies worden bijhouden hoe vaak en hoe lang mensen een folder raadplegen. Online Publisher voegt een bladerfunctie en desgevraagd een bestelknop aan de digitale folders toe – al is het met de webshopmogelijkheden van veel folders voorlopig karig gesteld. Succesvol blijkt vooral de digitale nieuwsbrief die een dag voor de papieren folder verstuurd wordt. Voor die van Blokker hebben al 80.000 klanten zich aangemeld.

Geen van de partijen verwacht overigens dat de papierberg dankzij de elektronische folder snel zal slinken. Van de Vosse van e-folders.nl: „Digitale folders zijn vooralsnog vooral een aanvulling.”

Bekijk de folderportals op e-folders.nl en folderplaats.nl.