Volkswagen schrapt 3.500 banen in België

Bij de fabriek van Volkswagen in het Belgische Vorst, bij Brussel, verdwijnen 3.500 van de 5.200 banen. De productie van de Volkswagen Golf wordt volledig stopgezet in België.

Dat heeft Volkswagen vanmorgen bekendgemaakt. De directie overlegt met de vakbonden over de precieze invulling van de geplande herstructurering. Momenteel werken er 5.200 mensen bij de fabriek in de Brusselse gemeente Vorst. De werknemers zijn al sinds afgelopen vrijdag in staking. Er circuleerden al weken geruchten over een voorgenomen massaontslag.

Het uitblijven van een beslissing leidde de afgelopen dagen tot irritatie bij Belgische politici. Premier Verhofstadt zou bij de Duitse kanselier Merkel hebben gelobbyd om te voorkomen dat de fabriek wordt gesloten. Hij wees erop dat de fabriek in Vorst „een van de meest productieve” van Volkswagen is.

Belgische vakbondsvertegenwoordigers verklaarden zich verraden te voelen door hun Duitse collega’s. Die zouden hebben ingestemd met een langere werkweek voor Duitse werknemers, in ruil voor een belofte van de Volkswagen-directie om te zorgen voor meer werk in Duitse fabrieken.

Europees Commissaris Hübner (Regionale Ontwikkeling) kondigde direct na het bekend worden van het massaontslag een spoedoverleg aan met de betrokken regionale autoriteiten. De Europese Unie beschikt over speciale fondsen om omscholingscursussen mee te financieren. „De periode van werkloosheid moet zo kort mogelijk worden gehouden”, aldus een woordvoerder van de Commissie vanmiddag.

Dit jaar mag de fabriek in Vorst 204.000 auto’s maken, 193.000 VW Golfs en 11.000 Polo’s. De Golf zal straks alleen nog worden gemaakt in de Duitse fabrieken van Volkswagen in Mosel en Wolfsburg. Volgens Volkswagen is de maatregel noodzakelijk omdat de vraag naar nieuwe auto’s is afgenomen. Vakbonden vreesden dat de fabriek geheel zou worden gesloten, maar de directie heeft verklaard dat dat niet de bedoeling is. Mogelijk mag de fabriek meer auto’s van het type Polo gaan maken.

Autoassemblage is een belangrijke sector voor de Belgische economie. De Belgische regering heeft de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat het land interessant blijft voor autofabrikanten. Zo werden de sociale lasten op ploegen- en nachtarbeid verlaagd. In het recente verleden gingen er al duizenden banen verloren bij autofabrieken in België. In 1997 sloot Renault een fabriek in Vilvoorde en in 2003 werd de productie bij Ford in Genk drastisch verminderd.