‘Net alsof we morgen gaan condoleren’

Hoe verleid je allochtone vrouwen die niks met politiek hebben om toch naar de stembus te gaan? In opdracht van de afdeling emancipatie en integratie van het ministerie van Justitie bedacht Henk Buis van het communicatieadviesbureau HVR een campagne om de opkomst te bevorderen.

Slechts 23 procent van de Turkse en 37 procent van de Marokkaanse vrouwen heeft politieke interesse. Hoe breng je daar verandering in?

„Door met allochtone vrijwilligers langs de deuren te gaan. Door die vrouwen in hun eigen taal voorlichting te geven, kun je hun vertrouwen winnen. Vertegenwoordigers van vijftien organisaties voor allochtonen hebben een speciale training gevolgd. Iedere groep gaat op zijn eigen wijze te werk. De Chinezen maken veel gebruik van e-mails en sms’jes. Turken kiezen voor debatten in de buurt. Antillianen organiseren gezellige huiskamerbijeenkomsten.”

Hoe weet u of de benaderde vrouwen ook echt gaan stemmen?

„Ze krijgen een koelkastmagneet ter herinnering. En morgen verzamelen de vrouwen op een afgesproken plaats in hun buurt om gezamenlijk naar het stembureau te gaan. We maken er een uitje van. En ’s avonds organiseren we stemfeesten.”

De grootste partij morgen is die van de niet-stemmers. Wordt het niet tijd voor een landelijke stembuscampagne?

„Vier jaar geleden, met Pim Fortuyn, stemden veel traditionele niet-stemmers wél. Met een andere boodschap krijg je mensen in beweging. We moeten van de verkiezingen een happening maken, het feest van de democratie. Nu is het een doodse boel in de stembureaus, alsof je een condoleanceregister gaat tekenen. Een stemlokaal bovenin de Euromast. Koffie. Een gezellig bandje voor de deur. We moeten van stemmen een groot feest maken.”