Murdoch: geen boek Simpson

Na veel protesten uit conservatieve hoek in de VS bindt Rupert Murdoch in: een boek van de voormalige sportheld O.J. Simpson over de moord op zijn ex-vrouw is van de baan.

Medewerkers uit het imperium van mediamagnaat Rupert Murdoch vlogen elkaar al dagen in de haren. De baas zweeg, de ruzie zwol aan.

Gisteren kwam hij temidden van de oplopende hype ineens met een ongebruikelijk bericht: Rupert Murdoch, directeur van News Corporation, wil niet meer verdienen aan O.J. Simpson. Een interview en een boek waar de VS al dagen over spreken, zijn afgeblazen.

Vorige week maakte ReganBooks – onderdeel van HarperCollins, dat weer valt onder News Corp. van Murdoch – bekend dat de de voormalige football-held Simpson een boek had geschreven over de moord in 1994 op zijn vrouw en haar vriend, Nicole Brown Simpson en Ron Goldman.

Simpson werd er in een strafproces, dat Amerika ademloos volgde, niet voor veroordeeld. Maar een civiele rechter dwong hem wel miljoenen schadevergoeding aan de nabestaanden te betalen. Sindsdien leeft Simpson als een moderne paria in Florida.

Het boek heet If I Did It, Here’s How It Happened (Als ik de moord had gepleegd zou ik het zo hebben gedaan). ReganBooks, geleid door ex-roddeljournaliste Judith Regan, betaalde een agent van Simpson er 3,5 miljoen dollar voor.

In ruil stond Simpson toe dat de indruk van een bekentenis werd gewekt. Verder liet hij zich door zijn uitgever voor de camera interviewen. Dat gesprek verkocht Regan aan een tweede bedrijf van Murdoch, de amusementszender Fox (concurrent NBC had het aanbod als te ranzig afgeslagen).

De voorpubliciteit van de interviews – die volgende week zouden zijn uitgezonden – bracht de laatste dagen oplopende walging teweeg. Vooral op tv, en vooral bij presentatoren die vele uitzendingen vulden met filippica’s tegen Fox. Maar de nationale nieuwsgierigheid groeide. „Praten op televisie is reclame”, zegt hoogleraar Robert Thompson van de Syracuse universiteit in de staat New York.

De hardste kritiek op Fox kwam van een derde bedrijf van Murdoch, de conservatieve nieuwszender FoxNews. De bekendste presentator van FoxNews, Bill O’Reilly, die dagelijks strijdt tegen de invloed van het hedonisme op de ‘traditionele’ Amerikaanse cultuur, keerde zich niet alleen tegen het boek en het interview. Hij riep ook op tot een boycot van alle bedrijven die bij Murdoch reclamezendtijd kochten ter omlijsting van de interviews. Daarop besloten dertien regionale zenders, bij Fox aangesloten, te weigeren de interviews door te geven.

Deskundigen noemen de zaak een modern Amerikaans conflict tussen conservatisme en kapitalisme – en het conservatisme trok aan het langste eind. „Een overwinning in onze culturele oorlog”, kraaide O’Reilly gisteravond.

Hoogleraar Thompson vindt opmerkelijk dat een klassieke strategie van Murdoch (alle dochterbedrijven inzetten om nieuwe producten te pluggen) stuitte op de conservatieve beweging, die met zijn steun groot werd. „Die mensen kunnen programma’s van tv houden. Dat had ik nooit verwacht.” De vraag is hoe lang. „De banden zullen weer opduiken, waarschijnlijk op het web. Wat zullen veel mensen boos zijn. En wat zullen veel mensen kijken.”