Gewonden in Arnhem bij treinbotsing

Op het station van Arnhem zijn vanmorgen een goederentrein en een passagierstrein op elkaar gebotst. Zeker 24 mensen raakten gewond. Gisteren was er ook al een treinongeluk in Rotterdam.

De politie in Arnhem legde na het ongeluk, dat om kwart voor tien gebeurde, alle treinverkeer van en naar het station stil. De goederentrein vervoerde geen gevaarlijke stoffen. De politie heeft de machinist van de goederentrein aangehouden voor verhoor. Volgens getuigen zou hij door een rood sein gereden zijn.

De passagierstrein was de stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen. De goederentrein kwam uit de richting Utrecht en reed over een middenspoor door het station. Bij het verlaten van het station botste de goederentrein op de passagierstrein, die aan de voorkant grote schade opliep. In de trein bevonden zich naar schatting 100 tot 150 passagiers. Ten minste 24 raakten gewond, de meesten licht. Acht mensen moesten in het ziekenhuis worden behandeld.

Het merendeel van de sporen bij het hoofdstation van Arnhem is voor onbepaalde tijd niet te gebruiken. Ook het internationale treinverkeer wordt getroffen.

Bij station Rotterdam Centraal botsten gistermorgen rond 10 uur twee treinen op elkaar. Daarbij ontstond een grote chaos in de treinenloop, die ook vandaag nog tot veel vertragingen leidt. Een woordvoerder van NS noemde twee ongelukken vlak achter elkaar vandaag een „bizar toeval”. Maar op dezelfde locatie in Rotterdam had begin 2005 een soortgelijk ongeval plaats. De oorzaak van die aanrijding was het missen van een rood sein door de machinist van de stoptrein, zo concludeerde de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) een half jaar later.

Vorige week leverde IVW zware kritiek op Prorail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor sporen, wissels en seinen. Twee ontsporingen afgelopen zomer, bij Zwammerdam en Landgraaf, waren hiervoor de aanleiding. IVW constateerde dat ProRail „ondermaats presteert bij het signaleren van potentieel gevaarlijke situaties”. Een woordvoerder van Prorail zei vanmorgen dat zijn bedrijf zich de kritiek aantrekt en met een nieuwe ‘veiligheidsagenda’ is gekomen.