Financiële feeststress

Een deel van de stress die velen voelen tijdens de feestdagen wordt veroorzaakt door de oplopende kosten. Niet voor niets, in december gaat een flink deel van het huishoudbudget op aan cadeaus en luxe voedsel. In 2005 ging bij het merendeel van de Nederlanders meer dan 10 procent van het maandbudget op aan extra decemberuitgaven, zo blijkt uit onderzoek van Blauw Research. Als hier niet voor is gespaard, ontstaat een financieel gat.

Projectmatig

Enige financiële planning in de periode voor de feestdagen kan dit effect beperken. Juist rond de feestdagen zijn er verschillende manieren om geld te besparen. Dat lijkt niet in overeenstemming met de gulle gedachte van de feestdagen. Het doel is dan ook niet als een eigentijdse Scrooge streng te bezuinigen, maar om met minder geld meer te doen. Daar zijn verschillende trucs voor. Bijvoorbeeld door het kopen van cadeaus als een project aan te pakken.

Voorbereiding is het halve werk, en niet alleen omdat het weekend voorafgaand aan de kerstdagen dit jaar een ware winkelhel dreigt te worden. Hoe later de cadeaus worden aangeschaft, hoe hoger de prijzen en hoe beperkter de keuze. Er resten nog 14 dagen tot Sinterklaasavond, nog 33 tot Kerst. Inventariseer in de komende weken – onopvallend – de wensen van ontvangers van de cadeaus en maak gebruik van speciale acties. Let wel op de mogelijkheid tot ruilen, veel winkels hanteren inmiddels een retourperiode tot na de kerst. In andere categorieën is het zaak om zo lang mogelijk te wachten met de aankoop: kerstkaarten en kunstkerstbomen dalen flink in prijs vlak voor de feestdagen.

Keuzen

Door kleine besparingen in de verschillende categorieën kan de uiteindelijke financiële schade meevallen. Denk bij de voorbereiding van het menu aan het inslaan van aanbiedingen van minder bederfelijke waar (wijn en frisdrank) in de komende periode. Ook met cadeaus kan slimmer worden omgegaan. Dit is het moment om cadeaubonnen, boekenbonnen en zegelboekjes die in laden liggen te verstoffen te gelde te maken. Kleine kinderen zien het verschil niet tussen een goed tweedehands of nieuw cadeau van de Sint.

Maak voor grotere cadeaus gebruik van vergelijkingssites als www.kieskeurig.nl en www.kelkoo.nl. Ze tonen waar een product online het voordeligst te vinden is. Online researchen en in de winkel kopen kan natuurlijk ook.

Commercie

Bij een projectmatige aanpak hoort ook een indicatie van het uit te geven bedrag per persoon. Dit heeft een prettig psychologisch effect. Wie heeft nagedacht over een budget is daarvan onbewust minder geneigd af te wijken dan iemand die zonder plan op pad gaat. Bewust kopen helpt in meerdere opzichten. Onder invloed van de commercie lijken bepaalde uitgaven vanzelfsprekend maar ze zijn dat niet. In het boekje Hoor wie klopt daar geld uit mijn zak brengt besparingsdeskundige Marieke Henselmans een en ander tot normale proporties terug. Moeten de kinderen echt wel elke dag een cadeau in hun schoen, vraagt ze zich af. En waarom moet de kerstversiering elk jaar worden aangepast aan de laatste kerstmode? Waar gáát het nu eigenlijk om? Bij zowel Sint als Kerst draait het volgens haar om de sfeer. Veel spenderen staat niet gelijk aan succes en gezelligheid. Henselmans adviseert de lezer voordat die de kerstafdeling van de warenhuizen betreedt eens te inventariseren wat er nog allemaal aan kerstspullen op zolder staat. Wie niet langer gelooft dat Kerst groots gevierd moet worden, loopt minder kans het nieuwe jaar met schulden te betreden.

Cleo Scheerboom

Meer over het beperken van uitgaven is te vinden op www.nooitmeerrood.nl