Primeur: testrit met een auto op waterstof

Honderd kilometer rond Berlijn rijden in een auto met een twaalfcilinder verbrandingsmotor – en uit de uitlaat komt vrijwel alleen maar water, ook bij 180 kilometer per uur op de Autobahn. Dat is „genieten zonder schuldgevoel’’, zegt Anton Riesinger, marketing-manager ´schone energie’ van BMW. „En past helemaal in de trend van eco-luxe. Duurzaam, zonder in te leveren op prestaties.”

Het Duitse BMW heeft als eerste autofabrikant honderd auto’s gebouwd die op waterstof rijden, de schoonste brandstof ter wereld. Aan broeikasgassen produceren ze minder dan 2 procent van de in Europa toegestane waarden. Over vier maanden komen de auto’s beschikbaar voor politici en andere opiniemakers. Arnhem wilde er meteen twee kopen toen dat nieuws bekend werd, maar dat kan niet. BMW verhuurt ze voor hooguit een paar maanden.

Het is een marketing-stunt van BMW, maar wel een met een geschiedenis van 25 jaar onderzoek door de autofabrikant en een heilig geloof in de toekomst van de waterstof-economie. Over twintig, dertig of veertig jaar moeten we wel overschakelen op waterstof, zeggen ze bij BMW. Het is het beste alternatief voor benzine en diesel in personenwagens, zeker als we er in slagen die waterstof te produceren met windmolens of biomassa. Dan zijn we ook niet meer afhankelijk van de landen met aardolie.

Waterstof wordt nu al op grote schaal gebruikt in de chemische industrie als grondstof voor ammoniak en als middel om bij de raffinage van aardolie de zwavel eruit te halen. Om het als brandstof in auto’s te kunnen gebruiken moet gewoon water middels elektrolyse gesplitst worden in waterstof en zuurstof. Dat kost energie en is dus alleen ‘duurzaam’ als dat geen kernenergie is, maar bijvoorbeeld windkracht of zonne-energie.

De Hydrogen 7 rijdt prima, zo bleek gisteren bij een proefrit in Berlijn. De verlengde limo, die in de gewone benzinevariant in Nederland 170.000 euro kost, heeft een extra tank met acht kilo vloeibare waterstof. De waterstof is gekoeld tot minus 250 graden Celsius, waar de ingenieurs een extreem isolerende thermoskan voor hebben moeten ontwerpen. Die isoleert net zo goed als zeventien meter piepschuim. Een kop koffie zou drie maanden warm blijven.

Als de waterstof na ruim 200 kilometer op is, kan de motor overschakelen op benzine en nog 500 kilometer vooruit. Ook het tanken, dat acht minuten duurt, is een high-techvariant op het gewone tanken, maar verloopt eenvoudig en volautomatisch.

Het enige probleem is nog dat Berlijn maar twee openbare pompen heeft, en heel Duitsland maar vijf. De kip-of-ei-kwestie, zeggen ze bij BMW. Zolang er geen auto’s zijn die op waterstof rijden, komen er geen pompen, en andersom. Vandaar deze stunt.