‘Leaserijders moeten verder kijken dan asfalt’

Leaserijders die ook met de trein reizen moeten worden vrijgesteld van de fiscale bijtelling op hun belastbaar inkomen, vindt bestuurder Maarten Spaargaren van de Nederlandse Spoorwegen.

NS-directielid Maarten Spaargaren: „De VVD komt met onrealistische plannen voor dubbeldekswegen. Dat mag volgens mij niet eens.” Foto NRC Handelsblad, Vincent Mentzel Maarten Spaargaren,Nederlandse Spoorwegen. foto VINCENT MENTZEL/NRCH==F/C==Utrecht,15 november 2006 Mentzel, Vincent

Maarten Spaargaren wil mensen en bedrijven liever stimuleren zelf een stap te zetten dan hun wettelijke verplichtingen opleggen. „Ik ben niet zo van de afdeling verbieden”, zegt de NS-directeur bedrijfs- en productontwikkeling. Spaargaren (38), die bedrijfskundige economie studeerde en sinds 1998 bij NS werkt, wil dat rijden met lease-auto’s en treinreizen voor zakelijke reizigers beter op elkaar wordt afgestemd.

Hoe wilt u dat voor elkaar krijgen?

„Leaserijders worden nu in de privésfeer fiscaal gestraft door de bijtelling. Bij je belastbaar inkomen moet je 22 procent van de waarde van je leaseauto optellen. Ik vind dat rijders die kunnen aantonen dat ze vaak hun auto bij het station parkeren en verder de trein nemen daarvoor moeten worden beloond met een belastingvoordeel. Dat is de enige manier om verstokte autorijders de trein in te krijgen.”

De vaste kosten voor de lease-auto blijven bestaan, of je rijdt of niet, terwijl de uitgaven voor de trein daar bovenop komen. Wordt dat niet erg duur?

„Leaserijders redeneren nu dat reizen met de trein ‘zonde’ is want de kosten voor hun lease-auto blijven gelijk. Maar als ze door met de trein te reizen op tijd op hun afspraak komen, levert dat ook weer iets op. Er zijn al bedrijven die hun mensen toestaan de tijd die ze in de trein effectief doorbrengen, bij voorbeeld door het lezen van stukken, te rekenen als werktijd. Dan wordt het echt aantrekkelijk. De overheid zou hier beleid op moeten maken.”

U wilt eigenlijk gewoon meer treinkaartjes verkopen.

„Ja, maar er is ook een maatschappelijk belang. Files leiden tot veel economische schade. Bij ons heb je ook wel eens vertraging, maar toch blijkt uit onderzoek dat de betrouwbaarheid van de geplande aankomsttijd met de trein in de Randstad veel groter is dan met de auto. Treinvervoer is ook beter voor het milieu dan autovervoer en ook dat kun je vertalen in een economisch pluspunt. Er is minder uitstoot van CO2en fijnstof en de railinfrastructuur neemt minder ruimte in beslag dan snelwegen. Onze ambitie is om het verkeer op het spoor sneller te laten groeien dan op de weg. Vorig jaar zijn we daar voor het eerst in geslaagd en ook dit jaar groeien wij sneller dan het autoverkeer.”

Op het milieueffect van de trein valt ook af te dingen, de elektriciteit die een trein gebruikt moet worden opgewekt door centrales en dat vervuilt toch ook?

„Klopt, een lege trein vervuilt meer dan een lege auto. Maar een volle trein is veel milieuvriendelijker dan het vergelijkbare aantal auto’s dat nodig zou zijn om de treinreizigers te vervoeren.”

Zou u nog een stap verder willen gaan met uw wet, van bijtelling naar fiscale aftrek bij treingebruik?

„Mijn ‘wet’ is geen bedenksel. Ik denk dat het een reële mogelijkheid is die bijdraagt aan oplossing van het fileprobleem. Een fiscale premie op het gebruik van de trein zou nog mooier zijn.”

Hoe kunnen leaserijders hun treinritten aantonen zonder al te veel rompslomp?

„We hebben nu al de NS businesskaart, een soort creditkaart, waarop werknemers voor hun bedrijven reizen kunnen boeken. De afrekening gaat automatisch. Aan de hand daarvan kun je bij de fiscus aantonen dat er daadwerkelijk met de trein is gereisd. En als de chipkaart voor het openbaar vervoer wordt ingevoerd kun je die ook koppelen aan een leasecontract. Ook de chipkaart geeft precies je ritten aan.”

Heeft uw ‘wet’ kans van slagen in Den Haag?

„Onder belangrijke partijen verwacht ik zeker steun: PvdA, SP en GroenLinks moeten we hierin mee kunnen krijgen. De VVD zal tegen zijn, die kijkt niet verder dan asfalt. Die partij komt alleen met onrealistische plannen voor dubbeldekswegen.”

Dit is het vierde deel in een serie in de aanloop naar de verkiezingen waarin ondernemers een wetsvoorstel doen. Eerdere afleveringen verschenen op 11, 14 en 16 november en staan op www.nrc.nl.