Eindelijk: schieten!

In de aanloop naar Sinterklaas speelt Hendrik Spiering nieuwe bordspelletjes. Vandaag piratenspelletjes.

De blauwe boegspriet zijn we al kwijt, vrees ik. Maar ja, dat komt er van als er echt geschoten wordt in de huiskamer. Uit een enorme doos komt een groen zee-kleedje van anderhalve vierkante meter met wat eilandjes en havens én twee kinderhoofdgrote schepen, met kanonnen! Uit de kanonnen kun je een pijl met een stompe punt schieten, kogels noemen we die. Met die schepen ga je manoeuvreren op de velden op dat kleedje en wie dan (volgens bepaalde opdrachtkaarten en een soort draaischijf die bepaalt hoe vaak je mag schieten) de meeste onderdelen van het vijandige schip af schiet heeft gewonnen. Heerlijk! Zeker wie een zeegevecht met een vierjarig jongetje mag uitvechten thuis. Bezoekende vijfjarigen zijn er ook wild van. Spelregels hebben ze eigenlijk niet eens nodig. Echte scherpschutters zijn het nog niet, valt me op. Zwap!

Vergeleken met dit actiespel Piratengevecht lijkt het al even schietgrage bordspel Pirates! (waar het evident een variant van is) ineens een haast ingetogen en gestileerd spel. Terwijl je daar toch ook heerlijk op elkaar en te beroven forten kunt schieten. Okay, met dobbelsteenworpen. Maar toch. Duitse spelletjes domineren de markt en om historische redenen bestaat daar een beetje weerzin tegen schieten en al te veel agressie in een spel. (Wie kent niet de verzuchting tijdens Catan waarom je nou toch nooit eens een lastig dorpje van een ander mag ‘verwijderen’?) En dus is het een verademing als er eindelijk weer eens wat valt te schieten in bordspelland. En Pirates! is daarbij ook nog eens een heel leuk en spannend spel, waarbij je het ruime sop kiest op zoek naar buit en elkaar behoorlijk dwars kunt zitten. Ook zesjarigen zijn er gek op.

Nog gestileerder maar ook nog spannender en evenzeer besmet met zoutwaterromantiek is het spel Manilla – met Ticket to Ride toch wel het leukste nieuwe spel dat bij ons op tafel kwam het afgelopen jaar. In telkens drie rondes vaar je met drie schepen naar de haven. Terwijl de schepen naderen, kun je telkens extra posities aan de wal of op de schepen zelf innemen, al naar gelang je vermoedt dat ze de haven helemaal niet zullen halen (dan moet je op de werf gaan staan!) of net niet (moet je op het piratenschip gaan staan) enzovoorts. Je kunt ook nog aandelen kopen in de lading die mee wordt gegeven door de havenmeester (een functie die telkens bij opbod wordt verkocht, ook een heel aardig extra element). Zelf behaalde ik als piraat meestal monsterwinsten, trouwens. Een wonderlijk en spannend spel, oordeelde ook het bezoek, al zag dat wel het gevaar van érg veel factoren waar je in dit spel rekening mee moet houden. Maar als de spelmachine eenmaal draait, gaat het vanzelf. En als je onderneming mislukt, kun je altijd de schuld aan het toeval geven. Aan de tegenwind.

Piratengevecht XXL avonturenspel, voor twee spelers of twee groepen, ca. 30 min Ravensburger €59; Pirates! 2 tot 6 spelers, 30 tot 45 min. Ravensburger ca. € 30; Manilla, 3 tot 5 spelers (maar 2 kan best), ca 50 min. 999Games Ca € 35