De lezer schrijft over de oorlog in Irak en de koopdrift-foto

Naar aanleiding van het hoofdartikel in NRC Handelsblad van 10 november moet ik even iets kwijt.

In de eerste zin wordt de oorlog in Irak de eerste echte oorlog van de 21ste eeuw genoemd. Echter, naar mijn weten is sinds het begin van 2001 al veel meer strijd geweest tussen verschillende naties en volkeren en daar zijn in deze eeuw reeds honderdduizenden mensen in omgekomen.

Wat maakt deze oorlog volgens de krant tot de eerste ‘echte’ oorlog? Is het pas een échte oorlog als er politieke slachtoffers vallen? Als de media langer dan een jaar over deze oorlog berichten? Als er écht veel doden vallen? Dat was een beetje ondoordacht van de redactie.

N. Rodrigues Pereira

Ik citeer de voorpagina van deze krant van 9 november: „Run op H&M voor mode Victor & Rolf. De eenmalige verkoop van kleding van de Nederlandse topontwerpers Viktor & Rolf veroorzaakte vanochtend in de vestigingen van H & M een stormloop. Bijna alle zaken waren in een half uur uitverkocht.”

Dat is dus een geweldig succes. Helaas is dit bericht ver bezijden de waarheid en de feiten, en blijkbaar door u op geen enkele wijze gecheckt.

De eenmalige verkoop van deze kleding heeft niet in alle vestigingen van H&M plaatsgevonden zoals u suggereert maar slechts in negen winkels verspreid over Nederland. Door H&M werd dit aan de consument vanzelfsprekend (helaas) niet gecommuniceerd. Het aanbod van deze winkels bestond slechts uit enkele rekjes met kleding per winkel. Het moge duidelijk zijn dat die snel uitverkocht waren.

Met deze feiten komt het, met de fullcolourfoto, een zesde deel van de voorpagina beslaand artikel wel in een geheel ander en juist daglicht te staan.

Het spijt mij te moeten constateren dat de nieuwsgaring van NRC Handelsblad zo onzorgvuldig plaatsvindt.

Anderzijds ben ik er verontrust over dat u een adverteerder blijkbaar de redactie van mijn krant laat bepalen.

C.J.M. Groenewoud

Breda

De krant antwoordt

Feitelijk heeft de lezer gelijk. Een oorlog is letterlijk een strijd tussen twee of meer volkeren, vorsten of staten. Daarvan waren er sinds het aanbreken van de 21ste eeuw al meer gaande, bijvoorbeeld de oorlog in Darfur of die in Afghanistan. Bij die oorlogen vallen ook veel slachtoffers.

Wat we in die eerste zin van het commentaar bedoelden, was dat de oorlog in Irak een grootschalig, niet-regionaal conflict is waar de hele internationale gemeenschap bij betrokken is. Het gaat hier om verstrekkende internationale belangen, ook economische, en een geschokte wereld. Grootschaliger nog dan de oorlog in Afghanistan.

Irak is ook het eerste van de landen die door de Amerikaanse president Bush werden ingedeeld bij de ‘as van het kwaad’, dat daadwerkelijk is aangevallen. Dat wilden we aangeven. Maar inderdaad, in letterlijke zin is het niet de eerste oorlog van de 21ste eeuw.

De foto van klanten die zich letterlijk bij kledingzaak H&M naar binnen vechten om kleren te bemachtigen van het bekende ontwerpduo Viktor & Rolf, vond ik een uitstekende nieuwsfoto. Het was een beeld volop actie, het evenement had die ochtend plaats, alleen al in Amsterdam waren er zo’n 450 mensen bij betrokken en bovendien zegt de foto veel over koopdrift.

Maar inderdaad stond er in het bijschrift helaas een foute zin: niet alle winkels van de keten verkochten de kleding, dus slechts bij een deel van de winkels had eenzelfde stormloop plaats, en inderdaad waren de winkels die dat wel deden niet volledig uitverkocht. Dat was slordig en dus niet goed.

Met de constatering van de lezer dat wij met deze foto de adverteerder de inhoud van de krant laten bepalen, ben ik het niet eens. Er is een journalistieke afweging gemaakt bij de keuze voor deze foto: het is opmerkelijk dat een relatief goedkope kledingzaak topontwerpers inschakelt om voor gereduceerde prijzen kleding te ontwerpen en het is nieuws dat er zo veel mensen op af komen.

Wel moeten we ons bij dergelijke ‘stunts’ van bedrijven telkens afvragen of we niet alleen maar reclame maken, want dat is een reëel risico. In dit geval was hiervan geen sprake, ook niet omdat de foto verwees naar een artikel binnenin de krant waarin de ‘stunt’ van de nodige achtergrondinformatie werd voorzien.

Birgit Donker waarnemend hoofdredacteur