US Airways neemt grote gok met Delta

De poging van US Airways om voor 8 miljard dollar (6,3 miljard euro) concurrent Delta over te nemen zou een enorme winst kunnen opleveren. De luchtvaartmaatschappij gelooft dat haar vijandige bod kan leiden tot 1,65 miljard dollar aan besparingen en verhoogde inkomsten vóór belastingen. US Airways schat dat die een waarde van 8,3 miljard dollar kunnen vertegenwoordigen. Maar er zit een addertje onder het gras. Meer dan de helft van de synergievoordelen verdwijnt als Delta voortijdig failliet gaat. En de complexiteit van de fusie kon wel eens meer problemen veroorzaken dan oplossen.

Er is duidelijk veel te veel vliegcapaciteit in de VS. Luchtvaartmaatschappijen dreigen voortdurend over de kop te gaan. Over de hele economische cyclus genomen zijn de winsten karig. Hoewel US Airways schuldig zou kunnen zijn aan overdrijving van de mogelijke synergievoordelen door er zogenoemde ‘connectiviteitsvoordelen’ aan toe te voegen, ligt er wel degelijk een bepaalde logica aan de fusie ten grondslag. Als de combinatie van de twee maatschappijen het aantal vliegtuigen omlaagbrengt, zullen de winstmarges stijgen.

Maar er zijn diverse problemen. Het bod is vijandig en Delta verkeert in surseance. Het fuseren van bedrijven die faillissementsbescherming genieten is een lastige aangelegenheid. Als de crediteuren ingenomen zijn met het bod, zullen ze waarschijnlijk aansturen op een veiling. Hoewel het bod van US Airways veel synergievoordelen belooft, zullen concurrenten ongetwijfeld eveneens belangstelling tonen voor Delta. US Airways zal zijn bod dus misschien aantrekkelijker moeten maken om te kunnen winnen.

De twee maatschappijen zullen ook snel moeten handelen. Zolang Delta in surseance verkeert, kan US Airways makkelijker overtollige vliegtuigen lozen en de routes van de twee bedrijven beter op elkaar afstemmen.

De fusie kan ook meer problemen veroorzaken dan oplossen. US Airways heeft de overname van America West nog niet volledig verwerkt. Nu wil het concern een luchtvaartmaatschappij overnemen die twee keer zo groot is als zijzelf. Dat duidt op mogelijke hoogmoed bij het topmanagement. En het bod van US Airways zou nog eens 4 miljard dollar toevoegen aan de toch al torenhoge schuldenlast van de twee bedrijven.

Gezien hun achtergrond is dat opmerkelijk. De twee bedrijven hebben in totaal drie maal in surseance verkeerd. Als de fusie doorgaat en de synergievoordelen een illusie blijken, zou een vierde maal niet onmogelijk zijn.

Robert Cyran

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld