Subsidieer zuinige auto’s nu eens echt

De Nederlandse overheid zou volgens staatssecretaris Van Geel (milieu) voldoende milieubesparende maatregelen genomen hebben. Er zijn inderdaad maatregelen genomen, maar heel vreemde. Neem de milieukorting op de BPM (Belasting op personenauto’s en motorrijwielen). Die korting kan een aanzienlijke invloed hebben op ons energiegebruik. Van de energie die een huishouden verbruikt, gaat bijna 50 procent naar de mobiliteit.

In de huidige regeling wordt het energieverbruik van een auto vergeleken met auto’s binnen eenzelfde ‘klasse’. Een kleine auto, die nog geen 5 liter benzine per 100 km verbruikt (Citroën C1, Toyota Aygo), is zuiniger dan gemiddeld in zijn klasse en krijgt daarvoor korting op de BPM. Maar een grote auto, die 8 of 13 liter verbruikt (Audi A6, Mercedes-Benz Sprinter) krijgt dat ook. Voor auto’s die in hun klasse minder zuinig zijn, geldt een toeslag (verhoging).

De consequentie is dat een auto die ruim 8 liter benzine per 100 km verbruikt, 3.000 euro subsidie krijgt (Lexus RX 400h). Tijdens zijn bestaan verbruikt zo’n auto duizenden liters brandstof meer dan een kleine auto. Deze regeling leidt nauwelijks tot besparing.

Waarom geen stelsel met kortingen of toeslagen op de BPM die wel samenhangen met het werkelijk brandstofverbruik? Als men dan zo nodig in een grote brandstofslurper wil rijden, moet men daar ook voor boeten.

Als kantelpunt voor de gemiddelde CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer kan men het streefcijfer van de EU voor het jaar 2005 aanhouden, ongeveer 5 liter benzine per 100 km. Dus auto’s die minder dan 5 liter verbruiken, krijgen een korting op de BPM; en auto’s die meer verbruiken, krijgen een verhoging. Benzineauto’s die 4-5 liter per 100 km verbruiken, krijgen 2.000 euro korting; als zij 7-8 liter per 100 km verbruiken (Ford Mondeo, Renault Scenic) een verhoging van 6.000 euro; auto’s die 10-11 liter per 100 km verbruiken (BMW 7, Volvo XC70) een verhoging van 12.000 euro. Voor auto’s met dieselmotor en LPG kan de overheid vergelijkbare maatregelen opstellen.

Met zo’n regeling worden gebruikers werkelijk aangemoedigd zuiniger te rijden. De huidige verandert daar weinig aan.

Ir. J. Nicolai is planoloog in Lelystad.