Lekker groen doen

Een nieuw blad plus website richt zich op de jongste generatie milieubeschermers.

Goodies willen bewuster en duurzamer leven, maar „het komt er niet altijd van”.

Eerlijk en bewust leven is niet langer voorbehouden aan een kleine groep verantwoorde tobbers op geitenwollen sokken en gezondheidssandalen. Maar liefst 80 procent van de Nederlanders zou best wat bewuster een duurzamer willen leven en 20 procent doet daar ook iets mee, zo blijkt uit een enquête die in opdracht van Goodies is gehouden.

Goodies is een nieuw multimediaconcept dat bestaat uit een glossy magazine, een website, een televisieprogramma en een beurs annex cultureel evenement. Het is gericht op die 20 procent enthousiastelingen, ofwel de ‘Do Good & Enjoy’-generatie, zoals initiatiefnemers Fons Burger (eigenaar communicatiebureau Brighter World) en Nico Roozen (directeur ontwikkelingsorganisatie Solidaridad) het noemen. Burger: „Het zijn mensen die van het leven willen genieten, maar niet ten koste van de wereld. Die zich voornemen duurzamer te leven, vaker biologisch te eten en minder weg te gooien, alleen komt het er niet altijd van. Die graag een mooie spijkerbroek kopen die niet door kinderhanden is gemaakt, maar niet weten welk merk dat is. Die groep willen wij informeren en stimuleren.”

Goodies mikt op hoger opgeleiden tussen de 25 en 35 jaar met jonge kinderen. Het zijn tweeverdieners die ambitieus zijn in hun werk, maar vrije tijd ook belangrijk vinden. Al praat Burger liever van een mentaliteitsgroep, want ook jonge kinderen kunnen al bewust bezig zijn met milieu en omgeving.

Bij Goodies hoef je niet bang te zijn voor een opgestoken vingertje. De makers begrijpen maar al te goed dat wie goed wil doen daar niet altijd de tijd voor heeft. Burger – rijdt rond in een veel te grote auto en woont in veel te groot huis dat ook nog eens tocht – is de eerste om toe te geven dat hij zelf ook niet geheel zuiver op de graad is. „Het gaat om de intentie. Als we allemaal een beetje ons best doen, gaan we langzaam de goede kant op”, zegt Burger.

Goodies wil slechts meeduwen aan het vliegwiel dat in de jaren ’90 in beweging kwam. Tien jaar geleden werd Roozen nog de deur gewezen als hij bij Douwe Egberts begon over verantwoord produceren, nu staan de grote merken in de rij om zich aan te sluiten bij het Fair Trade-merk van Solidaridad. Bij Fair Trade-producten wordt in de gehele productieketen niemand uitgebuit, en wordt het milieu ontzien. De consument verwacht het en vraagt erom. Er is inmiddels geen zichzelf respecterende supermarkt die geen biologische en/of andere verantwoord geproduceerde producten verkoopt. Roozen: „Het vindt een steeds breder draagvlak in de samenleving.”

De website is online, het kwartaalblad ligt in de winkels, op het televisieprogramma waarin acteurskoppel Isa Hoes en Antonie Kamerling vragen stellen over de herkomst van producten die ze iedere dag gebruiken moeten we nog tot februari wachten (RTL 4). In het najaar van 2007 staat een Goodies Lifestyle-beurs gepland. Allemaal ‘Inspiratie voor een (h)eerlijk leven’, zoals de ondertitel van het blad luidt.

Goodies 4,95 euro, www.goodies.nl of 83861 naar 7585.