Een advertentie om next

Gisteren zat er als experiment een advertentie om nrc.next. De redactie vroeg om reacties. Op het Nextlog zijn inmiddels meer dan tachtig reacties binnengekomen. In een bijgaande poll zegt 54 procent dat dit soort advertenties om de krant nooit mogen. Alle hieronder geciteerde reacties zijn op de site langer en voorzien van een afzender.

„Zonde van jullie eigenzinnige covers. Ik heb niet voor niks (juist!) een abonnement op nrc.next.”

„Wanneer nrc.next op deze manier advertenties plaatst, plaatst het zichzelf in hetzelfde rijtje als Sp!ts en Metro.”

„Mooie oplossing: opvallend voor de adverteerder en handig voor de lezer want je kunt de wrap simpel verwijderen als het stoort en de krant blijft herkenbaar als nrc.next.”

„Een kwaliteitskrant laat zijn voorpagina niet vervuilen door deze vorm van reclame, een regelrechte zonde. Hoe moet het nou met mijn ja/nee-sticker? Meer dan de helft van de pagina is reclame en daar ben ik allergisch voor.”

„Ik ben dit jaar ‘overgestapt’ van Sp!ts en Metro in de trein naar nrc.next. Een cover wrap was één van de dingen waar ik me vreselijk aan ergerde. Ik betaal nu voor mijn krant dus ik wens mij niet bij de eerste blik op de krant vreselijk te ergeren. Om 7 uur ’s ochtends zijn mijn hersenen nog niet actief genoeg om de cover wrap los te zien van de cover.”

„Ik voelde me belazerd door de krant. Moet ik nou echt bij alle pagina’s gaan opletten of er piepklein ‘(advertentie)’ boven de tekst staat?”

„Ik vind het een prachtig idee, heel vernieuwend , net zoals de krant zelf. Wat mij betreft mag dit zeker 1x per week.”

„Als dit vaker gebeurt, zeg ik mijn abonnement op.”

„Ik snap de financiële overwegingen, maar ik betaal graag iets meer abonneegeld als ik daarmee niet geconfronteerd hoef te worden met die flut teksten van een ICT-advertentie.”

„Het eerste wat ik deed was het woedend eraf scheuren. Alles waar je plezier in hebt wordt beïnvloed door de reclame. Een stukje wandelen, film of tv kijken en nu ook het dagelijkse gevoel van ‘mmm, lekker mijn nrc.next, wat is de kop vandaag’...Alsof er een hondenhaar op mijn croissantje zat.”

„Ik vind de reacties hierboven wat naïef eerlijk gezegd. Ieder weldenkend mens weet dat uitgevers tegenwoordig van advertentie inkomsten afhankelijk zijn.”

„Zoals zo velen heb ik de wrap er binnen 1 seconde afgescheurd. Kost mij minder tijd dan langs advertenties in de krant bladeren.”

„Geslaagd experiment: nu weet je zeker dat je dit nooit meer wilt.”

Bekijk alle reacties en reageer zelf op nrc.nl/nextlog