Storing stroomnet na ‘menselijke fout’

Een menselijke fout is de aanleiding geweest van de stroomuitval die anderhalve week geleden grote delen van West-Europa trof. Technische problemen zijn niet vastgesteld.

Dat heeft het Duitse energiebedrijf Eon gisteren in een brief aan de Duitse netbeheerder geschreven. Ongeveer tien miljoen Europeanen kwamen zaterdagavond 4 november tijdelijk zonder stroom te zitten. De storing begon in Noord-Duitsland, bij de plaats Papenburg. Daar schakelde Eon een hoogspanningslijn over de rivier de Eems af, om een cruiseschip veilig te laten passeren. Eon had dat in het verleden al vaker gedaan, zonder problemen.

Dit keer viel er echter elders op het net nog een hoogspanningsleiding uit, een gebeurtenis waarop Eon niet snel genoeg heeft gereageerd. Of deze storing aan de tweede hoogspanningsleiding verband houdt met het plotseling uitvallen van een elektriciteitscentrale van concurrent RWE, is nog niet duidelijk. Wel staat vast dat de storing voor een onbalans in het net zorgde, die zich voortplantte over grote delen van West-Europa.

Dat de storing het gevolg zou zijn van een slecht onderhouden elektriciteitsnetwerk, zoals is gesuggereerd door diverse politici in Europa, wijst Eon van de hand. Ook een plotseling hoge toevoer van windenergie had niets met het probleem te maken, aldus het Duitse energiebedrijf.

De Duitse netbeheerder heeft een onderzoek ingesteld naar het voorval. Directeur Matthias Kurth van deze Bundesnetzagentur heeft gezegd dat de energiebedrijven de plicht hebben om hun netten uit te bouwen en aan te passen aan de groeiende vraag naar elektriciteit. Volgens Eon doet het bedrijf dat ook. De komende jaren investeert het bijna 3 miljard euro in verbetering en uitbreiding van zijn net, zo heeft het bedrijf laten weten. Daarnaast controleert het de kwaliteit van het net op regelmatige basis.