Misser Ford met Hertz

Moeten beleggers zich laten afschrikken door de herrie rond de komende beursgang van Hertz voor 1,5 miljard dollar (1,2 miljard euro)? Zeker, er is sprake van een hoop jaloezie jegens de huidige eigenaren van het autoverhuurbedrijf – Clayton Dubilier, Carlyle en Merrill Lynch – die bijna driekwart van hun aanvankelijke investering hebben teruggehaald, nog geen jaar nadat ze het hadden gekocht van Ford. En Deutsche Bank, een van de waarborgende banken, werd op het laatste moment gedwongen zich uit de transactie terug te trekken. Toch zou niets daarvan invloed mogen hebben op de waardering van Hertz.

Het autoverhuurbedrijf is tussen 2003 en 2005 met een vijfde gegroeid, en realiseerde vorig jaar met 9,6 procent een betere operationele winstmarge dan de meeste van zijn branchegenoten. De vraag die vermogensbeheerders zich moeten stellen, is of zij zich prettig voelen bij de enorme schulden die de drie bedrijvenopkopers op Hertz hebben geladen sinds zij het bedrijf in december vorig jaar overnamen.

De bedrijfswaarde van Hertz zal zo’n 10,5 miljard dollar bedragen als de introductiekoers bij de beursgang in het midden van de beoogde marge van 16 tot 18 dollar per aandeel uitkomt. Dat komt neer op een waardering ter hoogte van ruim zeven maal de verwachte winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen over de twaalf maanden tot volgend jaar september.

Volgens sommige maatstaven maakt dat Hertz goedkoop. De waardering ligt dan op één lijn met die van zijn veel kleinere concurrent Dollar Thrifty. En zij ligt lager dan de waardering van 7,5 maal de verwachte winst voor volgend jaar, waarop het worstelende Avis Budget wordt ingeschat, aldus zakenbank Lehman Brothers.

Het punt waar het om draait, is dat bijna de helft van de bedrijfswaarde van Hertz (5 miljard dollar) bestaat uit schulden. De aflossingskosten daarvan konden wel eens eenderde van de jaarwinst van 1,3 miljard dollar bedragen. Voor sommigen biedt dat onvoldoende bescherming tegen een economische inzinking.

Voor degenen die het risico wél aandurven, lijkt het er echter op dat de ruim bedeelde eigenaren van Hertz toch nog wat kruimels op tafel achterlaten. Hoewel beleggers jaloers kunnen zijn op het feit dat de bedrijvenopkopers erin geslaagd zijn van Hertz een geldmachine te maken, is het echte uilskuiken Ford dat het bedrijf klaarblijkelijk veel te goedkoop heeft verkocht.

Anthony Currie

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld