Stroefmakend jatwerk, maar toch lekker dansbaar

CD pop

Robbie Williams

Rudebox (EMI)

***

Het was een verrassing om Robbie Williams op tv te horen zeggen dat hij ‘opgewonden’ is over zijn nieuwe cd, Rudebox. Voor wie Williams afgelopen zomer live bezig zag in de Amsterdam Arena lag een kwalificatie als opwinding niet voor de hand. Eerder ‘uitgeblust’ en ‘moe’. Maar Williams probeert zijn carrière wat nieuw elan te geven met een cd die in ieder geval geschikt is om op te dansen. Met een potpourri van hiphop, electro en Kraftwerk-achtige robotgeluiden omlijstte hij zijn overpeinzingen over seks (Rudebox), drugs (Good Doctor) en Madonna (She’s Madonna).

Er wordt flink gejat en geïmiteerd: hiphopkreten, andermans songtitels, effecten van Pet Shop Boys (die ook meedoen) en de dwarse rapstijl van Mike ‘The Streets’ Skinner. Dat levert een paar prettig doordravende dansvloerkrakers op zoals Keep On en het titelnummer. Williams ontbloot zijn ziel in Good Doctor, over antidepressiva, en in de twee liedjes The 80’s en The 90’s, waarvan de laatste omstreden is wegens schimpscheuten richting Take That.

Soms gaat het stroef, en het zijn veelal geleende veren waar Williams mee pronkt. Maar hij heeft de zoete popsongs ingeruild voor campy dansvertier en dat is een vooruitgang.

Hester Carvalho