Philips verkoopt dingen beter

In de jaren negentig verkocht Philips nog wc-brillen. Maar de fabriek in Limburg die deze produceerde, werd van de hand gedaan in de verkoopwoede die Philips heeft getoond sinds Cor Boonstra daar in 1996 aantrad als topman.

Van alles ging sinds dat jaar bij Philips in de verkoop onder het mom dat het geen kernactiviteit meer was. Van platenmaatschappij Polygram tot automatiseerder Origin. Van de navigatiesystemen van Carin tot de mobiele telefoontjes. Ook al wil Philips begin volgend jaar weer terugkomen met een eigen navigatiesysteem voor de auto en ook al zijn concurrenten als Samsung reuzesuccesvol met hun mobieltjes.

Met de verkoop van de halfgeleiderdivisie deze zomer is de verkoopwoede tot rust gekomen, de transformatie van Philips is compleet. Althans, dat zei topman Gerard Kleisterlee na de laatste verkoop. Philips is nu definitief geen elektronicabedrijf meer, zei hij. Philips is een lifestyle, health en technology bedrijf geworden. En Philips gaat nu vooral weer bedrijven kopen. Geld genoeg om te shoppen namelijk, na alle verkopen uit de laatste tien jaar.

Maar welk type producten hoort bij het nieuwe Philips?

Veel medische technologie, dat is zeker. Philips kocht alweer drie van zulke bedrijven dit jaar. Fopspenen, bleek in mei toen Philips voor 650 miljoen euro het Britse bedrijf Avent kocht, dat verder is gespecialiseerd in babyspullen als drinkflessen, borstpompen en tepelverzorgende crème.

En, sinds deze week, plafondlampen, hanglampen, bureaulampen en kinderlampen. Allemaal producten van de Belgische lampenfabrikant PLI, waarvan Philip de overname voor 550 miljoen euro aankondigde. Philips is niet meer tevreden met de gloeilamp of de opvolger daarvan, de leds. Philips wil nu ook de lampen verkopen waar zijn eigen lichtbronnen in worden gebruikt. Voor Philips niet alleen meer naar de Media Markt, maar ook naar de Meubelkoning.

Wat wordt de volgende aankoop? Een producent van waterkranen kan altijd eens bij Philips aankloppen. Onlangs presenteerde Philips concepten voor de toekomst en daar hoorde ook een kraan bij die water zuivert en smaakjes en mineralen kan toevoegen. Misschien staat Grohe wel in de etalage.

En wat als deze aankopen toch niet echt een kernactiviteit worden van het nieuwe Philips? Geen probleem. In de afgelopen tien jaar heeft het bedrijf een zo grote expertise opgebouwd in het verkopen van bedrijven, dat Philips ook mislukte aankopen zo weer voor een lucratief prijsje kan doorverkopen. Want als Philips zijn dealmakers koestert, kan het op die kernactiviteit altijd terugvallen.

Daan van Lent