Derde Wereld klopt aan in rijk Denemarken van Bier

After the Wedding (Efter bryllupet). Regie: Susanne Bier. Met: Mads Mikkelsen, Sisde Babet Knudsen, Rolf Lassgard. In: 10 bioscopen.

Geld maakt gelukkig, dat lijkt het motto van After the Wedding, de nieuwe film van Susanne Bier, na Lars von Trier de bekendste hedendaagse regisseur uit Denemarken. Bier (1960) had eerder veel succes met Open Hearts (2002), over de gevolgen van een auto-ongeluk voor één gezin, en Brothers (2004), over twee broers van wie er een in Afghanistan gevochten heeft.

In After the Wedding heeft ze weer een verhaal bij de kop dat veel onderwerpen samenbrengt die ten slotte in de hoofden en harten van een paar personen moeten worden uitgevochten. De extreme close-up is een stijlmiddel dat Bier daarvoor als geen ander hanteert.

Ging het vorige keer om de oorlog in Afghanistan die in een Deense familie toesloeg, nu is het de Derde Wereld die in het rijke Denemarken aanklopt. Jacob (Mads Mikkelsen) leidt een zieltogend weeshuis in Bombay en moet plots terug naar Kopenhagen omdat een potentiële weldoener alleen met hem over een grote schenking wil onderhandelen. Daar wordt hij uitgenodigd voor het huwelijk van de dochter van de donateur, en daar blijkt hij diens vrouw te kennen. De banden tussen Jakob en de rijke Deense familie worden steeds inniger.

Scenario, regie en acteurs weten de soapachtige elementen uit te buiten en in te tomen. De sterfscène van een van de personages is pathetisch én geserreerd en daardoor bijzonder geloofwaardig. Mikkelsen, volgende week te zien als de traditiegetrouw eendimensionale schurk in de nieuwe James Bond Casino Royale, krijgt hier genoeg tegenstrijdigheden te spelen om al die close-ups te rechtvaardigen. Hetzelfde geldt voor Rolf Lassgard als de rijke weldoener, voor wie eigenbelang en altruïsme onontwarbaar zijn geworden. Dat geld gelukkig maakt, is een motto dat bijna ondersneeuwt in alle mitsen en maren die Bier haar acteurs te spelen geeft, maar het is wel een van de gegevens die haar film prikkelend houden. En vreemd.