Perspectiefwisselingen zet stereotiepen op de helling

Mug Inn, door Mugmetdegoudentand en Bellevue Lunchtheater

Tekst: Joan Nederlof. Theater Bellevue, Amsterdam. Daar t/m 3/12, Tournee vanaf 7/3. Info:020-6163218 en www.mugmetdegoudentand.nl

***

Naar ‘willekeurige Nederlanders’ gaan wij volgens de makers van Mug Inn kijken – maar de personages die dan hun entree maken zijn zo gewoontjes niet. Bertie is een barfly met vrouwenkrullen en een babyface, Diederik is ook al van de verkeerde kant en de afgetobde alleenstaande moeder Merel behoort al net zo min tot de Hollandse doorsneeburgerij als de Turkse horecaondernemer Ergün. Zij ontmoeten elkaar in een door Ergün gerund café, met een zeer aan de Nederlandse smaak aangepaste eikenhouten toog.

Tijd: nu, aan de vooravond van de verkiezingen. Thema’s als moslimangst en integratie domineren het gesprek aan de bar – en vooral Merel en Diederik verschillen nogal eens van mening.

Soms vallen de spelers uit hun rol, of van de ene rol in de andere. Ook onder de leden van de theatergroep Mugmetdegoudentand botsen de opinies heftig. Actrice Joan Nederlof staat als enige vrouw tegenover drie mannen, die van het brave buurtcafé een ondeugende homobar willen maken. Steeds wordt het script omgegooid en in een hilarische scène hebben de heren hun zin gekregen.

Door zulke perspectiefwisselingen gaan de stereotiepen op de helling. De acteur die zo even nog een Turkse huisvader speelde is ineens een leernicht en daarmee wordt het taboe van homoseksualiteit en islam op een speelse manier doorbroken.

Aan het eind van de voorstelling mag het publiek over de thesen stemmen – maar dan is er in de kroeg al de totale chaos uitgebroken. Nederlof schreef een bijwijlen scherpe tekst met bijtende dialogen. Nu nog de flauwe grappen over BN’ers eruit en Mug Inn staat als een huis.

Anneriek de Jong