‘In Brazilië vinden ze ons stom’

De naam van de Braziliaanse groep Cansei De Ser Sexy’ betekent ‘Moe van sexy zijn’. Maar ze wistten zelf niet door hoe sexy hun teksten zijn. ‘We kenden het woord fuck.’

Cansei De Ser Sexy is bezig aan een zegetocht door West-Europa. De Braziliaanse band die maar liefst vijf frontvrouwen telt, was in september de hoofdprijs op het Bazar Curieux-festival in Rotterdam en heeft sindsdien overal de harten veroverd met hun melodieuze rammelpunk en knorrende electronica. Komende week is CSS weer twee keer in ons land te zien.

Voor een groep die zich Cansei De Ser Sexy noemt, oftewel ‘Moe van sexy zijn’, gaan veel liedjes op hun debuut-cd over seks en lust. Volgens zangeres Loveboxxx gebeurde dit ‘per ongeluk’: ,,Op de Braziliaanse editie van onze cd staan vier liedjes in het Portugees. Maar ik zing het liefst in het Engels, want dan weet ik minder goed waar ik het over heb. Wij hadden niet door dat we veel over seks zingen. We dachten gewoon, ‘het woord ‘fuck’ kennen we, laten we dat gebruiken’. Pas door de interviews die we in Amerika gaven, merkten we dat we opruiend zijn.’

In Music Is My Hot Hot Sex zingt Loveboxxx over de grote rol die muziek in haar leven speelt: muziek is haar ‘strandhuis, haar warme bad en haar geliefde’. ,,Ik ben van de ene op de andere dag muziekfanaat geworden. Bij mij thuis was er geen muziek, mijn ouders hebben pas sinds vier jaar een cd-speler. Op mijn zestiende ben ik het huis uit gegaan. Toen ging ik via internet liedjes beluisteren, en ontdekte ik geweldige bands als Le Tigre, Beastie Boys en Nine Inch Nails. Ik wilde alles erover weten en downloadde zoveel ik kon.’

Alle leden van CSS hebben een achtergrond in beeldende kunst, grafisch vormgeving en film. ,,We hebben op de academie in Sao Paulo gezeten en daar zijn we met muziek begonnen. Drummer Adriano en ik stuurde elkaar via email bestanden met muziek, zo ontstonden de eerste rudimentaire CSS-liedjes.” Internet speelde ook een rol bij de ‘ontdekking’ van CSS, dat via een website onder de aandacht van de Amerikaanse platenmaatschappij Subpop kwam. Subpop wilde de cd uitbrengen.

,,Sinds die uitkwam, afgelopen juli, zijn we constant aan het spelen. Overal ter wereld, behalve in ons eigen land. In Brazilië heb je geen kleinere concertzalen, zoals hier. Je moet daar meteen spelen in een sporthal voor 5.000 man. Zover zijn we nog niet. We spelen nu lekker in Amerika en Europa; jullie hebben tenminste deugdelijke geluidsinstallaties, zodat de mensen echt horen wat we spelen.

,,In Brazilië vinden de mensen ons stom. Ze houden daar alleen van hardrock. We zijn dus van plan om naar Amerika verhuizen, want we willen niet meer met slecht geluid te spelen voor een publiek dat ook nog eens chagrijnig is.”

Met de muziek-scene van Sao Paolo heeft CSS weinig aansluiting. ,,Er zijn vooral rockbands, en er is hiphop. Maar hiphopclubs zijn in afgelegen buurten, waar je ’s avonds beter niet kunt komen.”

CSS heeft het graag over bekende mensen. Zo zingen ze het nummer Meeting Paris Hilton (‘I went to the bitch’) en er is de verwijzing naar de band Death From Above, uit Canada. Het nummer Let's Make Love And Listen To Death From Above was een ‘poging om contact te maken met onze helden’, zegt Loveboxxx. ,,We hadden nooit verwacht dat onze cd buiten Brazilië uitgebracht zou worden. Dus we dachten: als we een nummer vernoemen naar DFA, en zij googlen hun naam, dan komen ze ons tegen. En dat is gelukt. Toen we optraden in Toronto is Sebastian, de zanger, komen kijken.”

CSS: 19/11 Paard van Troje, Den Haag; 20/11 Paradiso, Amsterdam. De cd is in Nederland uitgebracht door de Konkurrent.