Burt Bacharach

,,Burt Bacharach is een componist van een uitstervend soort. Zijn discipline, het schrijven aan de piano met pen en papier, zie je niet veel meer. Er wordt tegenwoordig vooral met muziekprogramma’s op computers gecomponeerd. Componeren zoals Bacharach is een kunstvorm. Zijn vakmanschap is terug te horen in elk liedje: de melodie is mooi, de vorm is intelligent, over iedere noot en tempowisseling is nagedacht. Die man is op een niveau dat grote namen er niet meer toe doen. Hij heeft met iedereen gewerkt. Wordt hij geraakt, dát telt. Anders had ik niet naar Amerika hoeven komen.”

Zangeres Trijntje Oosterhuis vertolkt op haar nieuwe cd The Look of Love het songbook van de 78-jarige Burt Bacharach, één van de belangrijkste componisten in de geschiedenis van het Amerikaanse populaire lied. Hij dacht mee over de selectie en actualiseerde het tamelijk vergeten nummer Waiting For Charlie (To Come Home). Daarnaast is hij te horen in This House Is Empty Now, bekend door zijn uitvoering met Elvis Costello. The Look of Love is Oosterhuis’ tweede cd voor het Amerikaanse jazzlabel Blue Note. Ze nam het op met het Metropole Orkest onder leiding van dirigent en arrangeur Vince Mendoza. Eerder had ze succes met jazzgerelateerd repertoire op de cd Strange Fruit een bloemlezing van Billie Holiday-songs en stukken van componist George Gershwin.

,,De opnamesessie met Bacharach in een studio in Los Angeles was bijzonder. Hij wilde echt zijn stempel drukken op de cd zodat het net even meer werd dan een gemiddeld eerbetoon. Met zijn pianist nam ik alle toonsoorten door van de liedjes op mijn verlanglijstje. De dag erna kwam Burt zelf, in zijn joggingbroek, samen zaten we aan de piano. Het was zijn voorstel dat ik Waiting For Charlie, een soulvol rhythm & blues nummer dat Etta James eens heeft opgenomen, zou zingen. Het is een heel puur en oorspronkelijk, bijna gospelachtig stuk waarop ik zelf nooit gekomen zou zijn. Het heeft een simpele melodie, waarin je veel bezieling moet leggen. Je gaat als zangeres met je billen bloot. Volgens Burt past dat bij me, hij vindt mijn stem soul en ziet die kant van mij niet in mijn repertoire terug.

,,Liedjes als Say a Little Prayer, Walk on By en The Look of Love ken ik al lang. De vertolkers waren het gezicht van Bacharach’s liedjes. Hijzelf bleef een wat anonieme schrijver in de schaduw. Ik voelde me niet gehinderd door eerdere legendarische uitvoeringen. Ik wil niemand nadoen en pretendeer niets. Natuurlijk komt er nooit meer een toffere versie van I Say a Little Prayer dan die van Aretha Franklin. Die geldt als de ultiéme soul op aarde. Maar of het nu ‘done’ was of niet, ik koos instinctief en probeerde me de liedjes eigen te maken. I Say a Little Prayer zing ik heel klein en langzaam, dan klinkt het toch heel anders.

,,Nu ik dit repertoire in mijn systeem heb en er een vloed van geweldige muziek over mij heen is gespoeld, wil en kan ik niet meer terug. Ik heb veel geleerd en ontdekt. Zo neig ik in een liedje over de top te gaan voordat ik mijn ei heb gelegd. In Bacharach’s liedjes hoeft dat niet. Zijn stijl is als rijden in een Ferrari met maar veertig kilometer per uur. Het is easy, fijn cruisen in een mooie omgeving. Simpel: je gaat mooi zingen van zijn liedjes. Toen ik zijn song Falling Out of Love koos zei Burt: ‘Aretha Franklin heeft het eens opgenomen, maar ja, toen was ze erg schor en ziek. Ik ben zo blij dat jij het gaat doen’. Ik dacht: dat is aardig Burt, maar al leest Aretha een telefoonboek voor, dan nog krijg ik tranen in mijn ogen.”

Trijntje Oosterhuis: The Look of Love (Blue Note). 16/11 Radio 2-concert met Metropole Orkest, Beatrix Theater Utrecht. Theatertournee vanaf 6/12 t/m 24/12. www.trijntje.nl