Verliefd op haar spiegelbeeld

KOSMOPOLITISCHE SCHOONHEID: zangeres Cassie Foto AP Singer Cassie arrives at the 2006 MTV Video Music Awards in New York, on Thursday, Aug. 31, 2006. (AP Photo/Stuart Ramson) Associated Press

Enige ijdelheid is niemand vreemd. Zeker in die vormen van kunstbeoefening waar het beeld zo’n belangrijke rol speelt, treedt die zo menselijke eigenschap volop aan de dag. De videoclip drijft in veel gevallen op ijdelheid en uiterlijk vertoon, zodat het eigenlijk gek is dat het instrument bij uitstek voor het uitleven daarvan, de spiegel, toch zo zelden een belangrijke rol speelt.

In ‘Smack My Bitch Up’, van The Prodigy, benutte de prettig controversiële clipmaker Jonas Akerlund een spiegel om de identiteit van de nogal ruig te werk gaande hoofdpersoon, die tot dan toe het subjectieve perspectief leverde op allerlei wandaden, te onthullen. Het is een meisje, en meisjes zijn de beste vriendinnen van hun spiegel.

Dat blijkt ook in de clip van ‘Me & U’ van de jonge r&b-zangeres Cassie. Hier wordt de spiegel weer gebruikt waar het ding voor bedoeld is: voor onbeschaamde bewondering van het eigen spiegelbeeld. Nu heeft Cassie, die eerder haar geluk beproefde als model, ook genoeg redenen om als puur esthetisch object bekeken te worden. Ze is een moderne, kosmopolitische schoonheid, donker met lang, steil haar, als een schoonheidsideaal met universele schoonheid dat ergens boven de scheidingslijnen tussen de rassen zweeft. Vergelijk haar maar met Nicole Scherzinger, de bloedjemooie voorvrouw van de Pussycat Dolls, van wie we overigens weten dat ze Hawaiiaans, Filippijns en Russisch bloed heeft.

Het helpt overigens dat ‘Me & U’ een prachtig lied is, met een subtiele verleidingstactiek. De ijle synthesizer leidt een abstracte dans, waarover Cassies lichtjes door de autotuner bijgekleurde (en bijgestuurde) stem, zonder overbodig en irritant vertoon van virtuositeit, zich sierlijk neervlijt, iedereen binnen gehoorsafstand om de vingers windend.

We zien hoe Cassie, sportief gekleed in hoodie (jas met capuchon) en enkelbroek, een soort balletstudio inloopt, terwijl ze de plaatjes op haar telefoon checkt. Dan is ze druk dansend in de weer voor die enorme, muurvullende spiegel. Vervolgens kleedt ze zich om voor een avondje uit, dat, afgaande op haar korte jurkje en sierlijke hoge hakken, wel eens een opwindend verloop zou kunnen hebben. Maar het is de vraag of het zo ver komt, althans, of ze daarvoor de deur uit moet. In een daad van ultiem narcisme geeft Cassie haar spiegelbeeld een innige zoen. Ook al blijft er geen spoor van haar lipgloss op het glas achter, het is wel duidelijk wie de U in ‘Me & U’ eigenlijk is.

JACOB HAAGSMA