Orde houden (2)

Een lerares klassieke talen en Frans denkt anders over de `vanzelfsprekende orde` op buitenlandse scholen en vraagt ons: Wel eens een excursie van een buitenlandse klas naar een museum meegemaakt? Dat loopt braaf achter de docent aan en toont geen enkel initiatief.” Nee, dan haar Nederlandse leerling: Pittig, mondig, levendig.”

Zelf heb ik meermalen schoolklassen rondgeleid, Nederlandse en Belgische - in kunst (Jachthuis St. Hubertus) en natuur (Hoge Veluwe). Het verschil is inderdaad opvallend, maar dan omgekeerd!

Belgische leerlingen zijn veelal goed voorbereid, geïnteresseerd en stellen relevante vragen. Nederlandse leerlingen zijn veelal onvoorbereid en (dus) ongeïnteresseerd, je moet ze `er bij slepen` en hun vragen blijven vaak triviaal. De houding van de leerkrachten komt daar trouwens nog wel eens mee overeen.

Natuurlijk is het niet altijd zo, maar de trend is onmiskenbaar.

Overigens haalt de briefschrijfster de dingen wel wat door elkaar. Haar idee blijkt uiteindelijk dat (buitenlandse) orde op school tot stand komt, doordat de docent geen vrijheid heeft. Wat een nonsens (in haar woorden). Niet de overheid, maar onze eigen cultuur veroorzaakt `vanzelfsprekende` orde of wanorde.