Orde houden (1)

Ik wil graag reageren op de brief van Anneke de Vries over het onderwerp `orde houden` (W&O 21 oktober), waarin zij reageert op een column van Leo Prick (W&O 15 oktober) over de vanzelfsprekende orde op buitenlandse scholen.

Natuurlijk, onderwijs moet boeiend en uitdagend zijn en natuurlijk, je moet een relatie met je leerlingen opbouwen. Maar het lijkt me toch niet normaal dat de grenzen van het fatsoen overschreden worden omdat leerlingen `een docent of een les slecht vinden`. Kom nou toch! Is een groep leerlingen die zich netjes gedraagt in een museum (en die niet, zoals ik laatst in de Gemeentemuseum in Den Haag meemaakte, gillend en schreeuwend door de zalen rent) een stelletje zielloze robotjes zonder initiatief? Het lijkt me eerder een groep met kinderen die weten hoe het hoort en rekening houden met anderen.

Ik vind lesgeven geweldig, ik ben dol op mijn leerlingen - never a dull moment - maar ik word wel eens doodmoe van het leeuwentemmer spelen.