In het Huis van Geluk

In de aanloop naar Sinterklaas speelt Hendrik Spiering nieuwe bordspelletjes. Vandaag ‘Senet’, het ware piramidespel.

Het is een eenvoudig spelletje. Maar wel zomaar ruim 3.000 jaar oud. Senet heet het, uit het oude Egypte is het. En erg spannend. „En nou niet zeggen dat het maar een spelletje is! Want dit is héél werkelijk”, siste me onlangs een zesjarige toe in opperste wanhoop, toen ik haar bijna van het Senet-bord veegde.

En ze had gelijk. Ongetwijfeld moet je er een beetje een Egypte-kick voor hebben, maar er is iets werkelijks mee, als je zo over het bord marcheert met je vijf pionnen, over die drie rijen van tien vakjes (de woestijn, natuurlijk).

En dan in het tweede helft van de laatste rij is er ineens het Huis van Geluk: een mooie hiëroglief. En het voelt heel werkelijk en veilig, na die lange mars waarin je tegenstander je pionnen voortdurend probeert te slaan. In dat vakje moet je stoppen, tenminste volgens sommige versies van de spelregels. En het volgende vakje is de Nijl (wie daarin valt, moet terug naar het Huis van Wedergeboorte, halverwege, of helemaal terug). Zo zijn er meer vakjes. Dit soort details maken het verhaal bij dit spel (verder duidelijk een voorganger van backgammon, trouwens) helemaal af.

En het alleraardigste is dat de spelregels niet helemaal vaststaan. Er zijn in de piramides en het woestijnzand wel veel oude senet-spellen teruggevonden, maar nooit complete spelregels. Het loont om op internet te zoeken naar varianten of om ze gewoon zelf te verzinnen. De versie die nu door een klein, Vlaams bedrijfje (‘Senet’, uit Knokke-Heist, makkelijk te googlen) wordt geïmporteerd, heeft vijf pionnen, maar op internet zag ik ook al versies met zes pionnen. Ga ik ook eens doen.

En er zijn zoveel leuke eenvoudige spelletjes. In de puzzlesfeer (gemakkelijk alleen te doen) maakt Rush-hour al jaren opgang in Nederland. Daarbij moet je een auto bevrijden uit een labyrintische opstopping van allerlei andere auto’s, door die andere auto’s weg te schuiven. De bijgeleverde opgaven worden steeds moeilijker. Wij hebben dat thuis in de variant van een Land-Rover die in de weg wordt gestaan door olifanten, leeuwen, neushoorns enzovoort.

Nieuw in dit genre is Hide & Seek, waarbij je ook in steeds moeilijker opgaven precies het juiste aantal vliegtuigen (wij hebben thuis natuurlijk de safari-versie) zichtbaar moet maken. Simpel en effectief.

Het in Nederland nieuwe puzzle-spel Kaleidoscope (leg felgekleurde geometrische patronen op een 8x8 raster) viel bij ons thuis aanvankelijk niet helemaal op zijn plaats. Moeilijk! Maar zie, toen ik er uit plichtsbesef en ijver toch maar eens voor ging zitten, legde ik met die legstenen (van 1 tot 8 vierkantjes aan elkaar) toch meer patronen dan ik voor mogelijk had gehouden.

Ik snap dat nog niet, eigenlijk. Mijn handen deden het werk. Ik keek toe. Een vreemde ervaring.

Senet, het bordspel van de farao’s. €25, 2 personen, ca 15 à 30 min (imp. Senet, Knokke-Heist). Hide & Seek (uitgave Smart Games), ca. €20, Kaleidoscope (imp. PS Games), ca €25.