Veertig procent van de Nederlanders vindt zich te zwaarlijvig

BRUSSEL. Veertig procent van de Nederlanders vindt zichzelf te dik, iets meer dan gemiddeld in de Europese Unie (38 procent). Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, dat gisteren werd gepubliceerd. De Commissie maakt zich grote zorgen over obesitas (zwaarlijvigheid). In de strijd daartegen heeft Commissaris Kyprianou (Gezondheid) nu de hulp ingeroepen van het bedrijfsleven. Gisteren gaf hij een persconferentie om enkele bedrijven te prijzen die volgens hem een voorbeeld zijn voor andere. Negen frisdrankfabrikanten, waaronder Coca-Cola en PepsiCo, kregen een pluim omdat ze beloofd hebben geen reclame meer te maken voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Unilever werd geprezen omdat het producten maakt die minder ongezonde vetten bevatten. En McDonald`s verdient volgens Kyprianou lof voor het vermelden van informatie over voedsel op de verpakking ervan. Is dit een 1-aprilgrap, vroeg een journalist aan Kyprianou. Hij wees er op dat de hamburgerketen in de VS is aangeklaagd door consumenten die het bedrijf verantwoordelijk houden voor hun overgewicht. Kyprianou begreep de kritiek niet, zei hij ”Als ik iets positiefs zie, dan mag ik toch complimenten geven?”