Gratis kranten 15 pct markt

De gratis kranten Metro en Spits zijn sinds 2002 met een kwart gegroeid en hebben nu een marktaandeel van circa 15 procent. De oplagen van betaalde kranten zijn de laatste jaren flink gedaald. Dat staat in een rapport over de concentratie van de media in Nederland van het Commissariaat voor de Media. Minister Van der Hoeven (Media) nam het gisteren in ontvangst.

Volgens het Commissariaat hebben krantenuitgevers de veranderingen opgevangen door titels samen te voegen, zoals het AD samenging met regionale kranten, te bezuinigen en nieuwe producten op de markt te brengen.

De meest in het oog springende trend noemt het Commissariaat de ‘crossmediale ontplooiing’ van mediabedrijven. Tv-zenders brengen informatie op internet en mobiele telefoon, kranten en omroepen maken samen televisie.

Het Commissariaat heeft ook de algemene nieuwsredacties in kaart gebracht. Meer dan een derde van de berichten is gebaseerd op kopij van persbureaus, vooral ANP. Nieuwssites zijn voor meer dan 80 procent gebaseerd op materiaal van persbureaus.

Rapport over Nederlandse media: mediamonitor.nl