Gratis dagbladen: 15 pct marktaandeel

Hilversum. Gratis dagbladen als Spits en Metro hebben inmiddels een marktaandeel van 15 procent van de Nederlandse dagbladwereld. De oplagen van betaalde kranten is de laatste jaren flink gedaald. Dat staat in het vijfde concentratierapport van het Commissariaat voor de Media. Het rapport werd gisteren aangeboden aan Minister van der Hoeven (Media). Volgens het Commissariaat hebben dagbladbedrijven de veranderingen in het medialandschap opgevangen door titels samen te voegen, zoals het AD met regionale kranten, te bezuinigen en nieuwe producten op de markt te brengen. Minder redacties bedienen meerdere platformen. Daarom heeft het Commissariaat de algemene nieuwsredacties in kaart gebracht. Gemiddeld is meer dan een derde van de berichten gebaseerd op kopij van persbureaus, zoals het ANP. Nieuwssites zoals Nu.nl zijn voor meer dan 80 procent gebaseerd op materiaal van persbureaus, aldus het rapport.

Lees het rapport `Media en pluriformiteit van de Nederlandse media` op mediamonitor.nl