Geldverslindend gedoe

Verkiezingscampagne voeren lijkt zo gemakkelijk: de partijen presenteren hun standpunten en plannen waarna de kiezer zijn keuze maakt. Maar zo gemakkelijk is het al lang niet meer. Verkiezingen zijn immers veel te belangrijk om zomaar aan de kiezers over te laten. Straks gaan ze nog zomaar stemmen wat ze zelf zouden willen, stel je voor.

Kiezers zijn notoir onbetrouwbaar, dat hebben we met die hele toestand rond Fortuyn gezien. Dus zaak is de kiezers bij de hand te nemen en dwingend te begeleiden naar de juiste keuze.

Van alle kanten worden de kiezers bestookt met advies. Eerst berekent het Centraal Planbureau de verkiezingsprogramma’s door. Maar dat hielp deze keer niet echt, want het enige dat daar uitkwam was dat het programma van de VVD onhaalbaar is, maar dat wisten we al. En dan heb je nog zo veel partijen over. Gelukkig hebben we internet. Allerlei stemwijzers en kieskompassen staan de eigenwijze kiezer ter beschikking om hem van het idee af te helpen dat hij zijn eigen standpunten kent. Op een gewiekste manier zijn alle stellingen zo geformuleerd dat algemene twijfel toeslaat. En het advies is vervolgens altijd iets met ChristenUnie of Partij voor de Dieren, hetgeen de zelfingenomen kiezer in een louterende identiteitscrisis stort. Intussen geven verschillende imago-deskundigen op televisie een bindend stemadvies op grond van vergelijkende stropdasanalyse.

En als de kiezer tenslotte eindelijk is aanbeland waar hij moet wezen, dat hij het helemaal niet weer weet, dan komt de laatste klap. De Consumentenbond. Gisteren presenteerde deze alom gezaghebbende organisatie, dit orakel van Delphi in elke huiskamer, deze moeder aller ladyshave-testers, de definitieve test van politieke partijen. GroenLinks en SP blijken de beste koop. Kijk, zo makkelijk kan het zijn. Ik stel voor dat alle kiezers met de Consumentengids naar het stemhokje gaan, net zoals ze zich bij de aanschaf van een magnetron-bakoven ook niet laten leiden door de willekeur van persoonlijke voorkeuren. Volgende keer kunnen we dat geldverslindende gedoe van stemmen helemaal achterwege laten.

Ilja Leonard Pfeijffer

Dichter en romancier