EU werkt samen met bedrijven bij tegengaan overgewicht

Markos Kyprianou, de Europese Commissaris voor Gezondheid, heeft opmerkelijke bondgenoten gevonden in zijn strijd tegen obesitas (overgewicht). Hij wil dat probleem aanpakken met hulp van onder andere Coca-Cola en McDonald’s.

Obesitas is een groot probleem voor de volksgezondheid. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is gebleken dat één op de vijf kinderen in Europa te zwaar is. Overgewicht verhoogt de kans op kanker, suikerziekte en hartfalen. Elk jaar komen er in de EU 400.000 kinderen met obesitas bij.

Maar gelukkig, zei Markos Kyprianou gisteren op een persconferentie, zijn er bedrijven die zich verantwoordelijk tonen. Negen frisdrankfabrikanten, waaronder Coca-Cola en PepsiCo, kregen een pluim van Kyprianou omdat ze beloofd hebben geen reclame meer te maken voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Het Nederlandse levensmiddelenconcern Unilever werd geprezen omdat het innovatief is en producten maakt die minder ongezonde vetten bevatten. McDonald’s verdiende volgens Kyprianou lof voor het vermelden van duidelijke informatie over voedsel op de verpakking.

McDonald’s als lichtend voorbeeld? Is dit een 1-aprilgrap, vroeg een journalist aan Kyprianou. Hij wees erop dat de hamburgerketen in de VS is aangeklaagd door consumenten die het bedrijf juist verantwoordelijk houden voor hun overgewicht.

Kyprianou begreep de kritiek niet, zei hij. „Als ik iets positiefs zie, dan mag ik toch complimenten geven?” Samenwerking met het bedrijfsleven is volgens Kyprianou cruciaal om overgewicht te kunnen bestrijden.

De EU kan voedsel dat ongevaarlijk is moeilijk verbieden. „We zijn allemaal een deel van het probleem: het bedrijfsleven, ouders, consumenten, autoriteiten, artsen. We zullen ook allemaal een onderdeel moeten zijn van de oplossing.”