De humor van Herman mis ik nog elke dag

Jean van de Velde verfilmde de topjaren van rock’n’roll hero Herman Brood en diens geheelonthoudende manager Koos van Dijk in Wild Romance. Vanuit Winschoten gingen ze eind jaren zeventig op weg om Nederland en de rest van de wereld te veroveren.

Van Dijk (1945) is ook een van de producenten van de film.

foto Karel Zwaneveld/Hollandse Hoogte 07112005. Groningen. Nederland. Filomopnamen van Wild Romance. Het leven van Herman Brood. Foto: Koos van Dijk de manager van Brood die al 3 jaar bezig is de film van de grond te krijgen. Foto Karel Zwaneveld Zwaneveld, Karel;Hollandse Hoogte

Hoe is het om je eigen leven verfilmd te zien?

„Mixed feelings. Ik word er heel emotioneel van. We gaan dertig jaar terug in de tijd, naar toen alles begon. We waren twee cowboys met een droom. Amerika veroveren! Ik schrik soms van mezelf. We waren zo jong. Maar ik ben natuurlijk ook heel trots.”

Wie is de hoofdpersoon van de film, Herman Brood of Koos van Dijk?

„Zonder Herman was er geen film geweest. Hij is de rock’n’roll hero. Jean heeft ervoor gekozen het verhaal te vertellen via de ogen van de manager, zoals dat bijvoorbeeld bij Mozart is gedaan. Hij wilde Herman ook in z’n waarde laten. Herman moest mysterieus blijven. Koos van Dijk is meer een gewone burgerjongen.”

Wat zou Herman Brood van de film gevonden hebben

„Ik weet zeker dat hij trots is. Hij houdt van een product met humor. Ik mis Hermans humor elke dag. Hij hield niet van zwaarmoedige film noir.”

Hoeveel is er aan het verhaal veranderd?

„Bedoel je hoeveel er van waar is? 95 procent. Jean heeft niet alleen met mij maar met een heleboel mensen over die periode gepraat. Die andere vijf procent, ja sommige dingen gaan iets sneller door de bocht om de vaart erin te houden.”

Hoe vindt u van Marcel Hensema als Koos van Dijk?

„Toen Marcel de rol had gekregen, zei hij tegen mij, weet je Koos, ik ben ook geboren in Winschoten. En weet je waar? In het pand naast mijn café! Marcel is een heel ander type dan ik, maar zelfs mensen die mij goed kennen zijn er verbaasd over hoe goed hij al mijn trekjes heeft overgenomen. Dat is echt een acteur.’’

En wat vindt u van Daniël Boissevain als Herman Brood?

„Helemaal te gek. Hoewel het natuurlijk een ondankbare taak is. Ik vind Boissevain niet te mooi hoor. Herman was dertig jaar geleden echt een jonge god. Hij kon wel tien vrouwen op een dag krijgen. Herman was in het begin echt heel anders dan later als de nationale knuffeljunk. Boissevain doet hem heel goed na. Toen ik Herman voor het eerst ontmoette, zat hij in een enorm smerig kraakpand. Maar er stonden wel overal spiegels. Jean van de Velde heeft dat goed begrepen en juist dat ijdele van Herman laten zien. Voor elke optreden kleedde hij zich honderd keer om.”

Wat vindt u de mooiste scène?

„Dat we in Amerika op tournee zijn en op de radio Saturday Night horen. Onze droom was uitgekomen. We wilden altijd naar Amerika, we waren er dol op, op Amerikaanse auto’s, film, muziek. Toen ik daar Saturday Nighthoorde, moest ik me in m’n arm knijpen om te voelen dat het echt waar was.”

Waarom ging het mis in Amerika?

„Nina Hagen zei altijd: ‘Geld is nicht wichtig, es muss nur da sein’. Bij ons gold dat voor drugs. Maar in Amerika werd de speed gestolen. Toen was er een probleem. Zonder drugs had Herman geen balls meer.”

Miste u nog iets?

„Nee. Er is natuurlijk veel meer materiaal geschoten. Maar ja, je moet keuzes maken. Jean heeft dat heel goed gedaan. Misschien komt er meer materiaal op de dvd. En ik ga nog een keer een boek schrijven.”