Uurtje sportschool, uurtje snowboardles

Mensen gaan vaak zonder voorbereiding op wintersport.

In SnowWorld kan zowel lichaam als techniek geoefend worden waardoor de kans op letsel verminderd.

Snowboardles voor beginners. Het is vooral vallen en leren opstaan. Foto Merlin Daleman Snowboard-startersles. Snowworld, Zoetermeer, 06-11-06 © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

„Je loopt als een opa!” En inderdaad schuifel ik, toch nog altijd een jonge vent, als een tachtigjarige door de gangen. Waarom? Helse spierpijn. Een dag eerder heb ik me voorbereid op de skivakantie. Uurtje fitness, uurtje snowboardles.

En het is nodig. Te veel mensen trekken ’s winters zonder enige training of kunde naar de Alpen en lopen zo een grote kans ernstig gewond te raken. Niet alleen de wintersporter zelf is dan de dupe, maar ook een werkgever die plotseling een lege plek moet gaan opvullen.

Reden genoeg voor een optimale voorbereiding. In de eerste plaats de fysiek. Een gebrekkige conditie en spiercontrole kunnen de wintersporter uitputten. Logisch gevolg: meer kans op een nare valpartij. Datzelfde geldt voor te weinig controle over de ski’s of het snowboard zelf.

In het overdekte skicentrum SnowWorld in Zoetermeer kan aan beide zaken worden gewerkt. Boven kun je in sportschool Special Sports fitnessen, beneden kan er op echte sneeuw een glijcursus worden gedaan.

De sportschool biedt een speciale skitraining aan. Instructeur Tim Konings, zelf een fervent skiër, legt uit: „Het is belangrijk om je benen, billen en romp zowel op kracht als uithoudingsvermogen te trainen. Kracht om je bewegingen voldoende te controleren. Conditie om te zorgen dat de spieren en de skier zelf niet te snel moe worden.”

Na een medische test („gefeliciteerd, u heeft een laag vetpercentage”) is het tijd voor een warming up op de trilplaat, of Power Plate. Na een klein minuutje in een soort poephouding begin ik tot mijn schrik mijn been- en kontspieren al aardig te voelen. Vervolgens wordt ik door Konings van apparaat naar apparaat geleid. „Voor skiers en snowboarders is de training vrijwel identiek”, vertelt hij. „Bij snowboarders zou ik iets meer op de kuiten trainen.” Met veel moeite druk ik dertig kilo omhoog.

De training duurt een uur. Alles is verzuurd. „Je moet hier eigenlijk drie maanden voor je vakantie aan beginnen, en dan twee keer per week trainen”, adviseert Konings. „Skiën is dan niet alleen veiliger, maar je ziet er ook nog eens beter uit.” Ideaal.

Na het uurtje fitness is het tijd voor de snowboardles. De skischool van SnowWorld telt meer dan honderd skileraren die zowel beginners als vergevorderden ski- en snowboardles kunnen geven.

„Veiligheid is voor ons het allerbelangrijkste”, vertelt Alex Lokhorst, hoofd van de skischool. „Mensen overschatten hun kunnen en brengen daardoor niet alleen zichzelf, maar ook anderen in gevaar.” De ervaren skileraren wijzen de cursisten daarom niet alleen op fouten in de techniek, maar ook op kleding („goede bril, helm en handschoenen”) en gedrag op de piste. Maar, zegt Lokhorst, „alles staat of valt bij controle. Pas als je dat hebt kun je aan andere dingen denken, zoals je eigen veiligheid.”

Dus moeten mensen aan het eind van de cursus bochten kunnen draaien en kunnen remmen. Leraren in Oostenrijk hebben daar vaak een uur of drie per dag de tijd voor. De skileraren van SnowWorld moeten het met de helft van die tijd doen. „Hier wordt veel intensiever en efficiënter les gegeven”, vertelt Lokhorst die zelf tien jaar lang les gaf in Oostenrijk. „Juist door de beperkte ruimte in zo'n hal wordt de leraar gedwongen goed op de cursisten te letten. Hij kan niet zo maar wat gaan skiën.” Soms, zegt Lokhorst, staan er wel dertig leraren op in de skihal les te geven.

Op de piste krijg ik met nog zes beginners een uur snowboardles van leraar Tim. Eerst te voet omhoog, daarna stuntelend naar beneden. In een vast schema worden een aantal oefeningen gedaan. Voeten zover mogelijk uit elkaar, voorkant board aanraken, één voet omhoog, springen, bochtje draaien. En er is, niet onterecht, ook aandacht voor de manier waarop je moet vallen.

Na dat uur besef ik dat snowboarden verdraaid lastig is en dat opstaan veel vergt van mijn, toch al vermoeide, buikspieren. Kortom, ik moet trainen en oefenen. En die spierpijn? Dat is luiheid die het lichaam verlaat.

Voor prijzen en informatie zie www.specialsports.com en www.snowworld.com