Ruimte voor wie ruimte heeft

Elke man weet: als hij ouder wordt en zijn auto ook, dan is er iets mis. Natuurlijk valt altijd wel te verklaren waarom iemand na een mooie leasecarrière ineens in een tweedehands Astra komt aanzetten – dat is het hem juist. Aardige jongen, maar die gaat het dus niet maken.

Het is dus zaak om de paar jaar in iets nieuws te rijden. Liefst iets echt nieuws, want om de vier jaar een nieuwe Ford Focus duidt ook niet op een geslaagde loopbaan. Daarom was vijf jaar geleden de introductie van de Peugeot 307 SW ook zo fijn. Het glazen dak, de mogelijkheid van twee extra stoelen achterin – dit was nu eens een bereikbare auto die de mond deed openvallen.

Maar de mond is allang weer dicht. De concurrentie heeft inmiddels ook een glazen dak en de Toyota Corolla Verso of de Renault Grand Scénic hebben een extra rij stoelen die met een simpele handbeweging in de vloer kan worden geklapt. Voor de kinderlozen onder de lezers: zo’n tweede achterbank geeft de mogelijkheid een half hockeyteam te vervoeren en dat telt. U kent het van de Chrysler Voyager en de Renault Espace, maar die vallen nogal eens buiten het budget.

Maar nu komt Citroën met een opvolger van de Xsara Picasso (die zelf nog tot 2010 in productie blijft). Hij heet de C4 Picasso en het is een zevenzitter. Aha! De vorige Picasso viel nog af omdat hij, hoewel ruim, toch slechts gewoon vijf zitplaatsen had. Het woord ‘slechts’ is op de C4 Picasso nergens van toepassing: dit is een totaal andere auto.

Alle vijf achterstoelen kunnen moeiteloos en los van elkaar worden ingeklapt, waardoor zorgeloos winkelen bij Ikea mogelijk wordt. De drie stoelen direct achter vader en moeder zijn ook even breed. Dat lijkt een detail, maar iedereen die zijn kinderzitje met baby en al in een bocht heeft zien omtuimelen omdat die middelste stoel net te smal is, weet dat details toch verschil kunnen maken.

Goed, los van de vele handigheidjes zoals leeslampjes achterin en talloze opbergvakjes – de wagen rijdt geweldig. Het model voor deze testrit was uitgerust met een zesversnellingsbak, die bediend wordt met een eenvoudig licht hendeltje aan het stuur. Op automaat zetten kan ook. Comfortabele kruissnelheid: 130 kilometer per uur, wat de C4 Picasso in Frankrijk tot een ideale vakantieauto maakt en in Nederland tot extra argument voor oplossing van het fileprobleem.

Ronduit bijzonder is de enorme voorruit, die doorloopt tot bijna achter het hoofd, terwijl ook schuin naar voren ruim zicht is. Slimme zonnekleppen kunnen al die ruimte ook weer afdekken.

Bij een totaal andere auto hoort helaas ook een totaal andere prijs. Het instapmodel kost 25.850 euro en voor dat bedrag heb je nog geen airconditioning en geen radio/cd-speler. Daar kun je dus niet mee thuiskomen. Het volgende model zit alweer op 27.500 euro, het gereden model zelfs op bijna 40.000. Daarbij hoort dan wel een parkeersysteem dat met signalen aangeeft of een gevonden parkeerplek groot genoeg is voor de auto.

Nu kopen weinig ouders met jonge kinderen een echt nieuwe auto van hun eigen geld. De gemiddelde leeftijd van een Nederlander die een nieuwe auto zelf betaalt is 52. Daar staat tegenover dat 800.000 Nederlanders een leaseauto rijden.

Maar viel de Xsara Picasso nog in dezelfde leasecategorie als de 307, de C4 Picasso valt in het segment waar ook de 407 en de Passat beschikbaar zijn. Of de Alfa Romeo 159 Business edition, met lederen bekleding. Daarmee maak je misschien geen indruk op de hockeyvriendinnetjes, maar wel op hun moeders. Punt is, het is een schitterende auto maar voor een C4 (mwah, die leuke niet al te grote auto) en een Picasso (is dat niet dat eivormige…?) wel aan de prijzige kant. Andere naam misschien?

Hans Nijenhuis

Hans Nijenhuis is redactiechef van nrc.next en rijdt in een Peugeot 307 SW.