Oorlogskunst zorgt voor veilingrecords

Een veiling van impressionistische en modernistische schilderijen heeft gisteren in New York 491,5 miljoen dollar (ruim 400 miljoen euro) opgebracht, het hoogste veilingbedrag ooit.

„Dit was ongetwijfeld de verbazingwekkendste veiling die ik ooit heb gedaan”, zei erevoorzitter Christopher Burge, die de recordveiling leidde. Vier schilderijen van Gustav Klimt brachten gezamenlijk bijna 200 miljoen dollar op. Met als uitschieter het Portret van Adele Bloch-Bauer II , dat voor 88 miljoen dollar werd verkocht. De doeken van Klimt overschaduwden enigszins de schilderijen van Ernst Ludwig Kirchner, Paul Gauguin en Egon Schiele, die ieder ook recordprijzen opbrachten.

De schilderijen van Klimt werden verkocht door de Amerikaanse Maria Altmann, een nichtje van het Oostenrijkse echtpaar Adele and Ferdinand Bloch-Bauer. Dit joodse echtpaar moest voor de Tweede Wereldoorlog onder meer vijf schilderijen van Klimt afstaan aan de nazi’s. Na de oorlog kwamen de schilderijen in bezit van de Oostenrijkse staat, die de werken begin dit jaar teruggaf.

Het belangrijkste werk, Portret van Adele Bloch-Bauer I, kwam eerder dit jaar in handen van cosmetica-magnaat Robert Lauder voor 135 miljoen dollar, het hoogste bedrag dat ooit voor een schilderij is betaald. De vier andere werken stalen gisteren de show op de veiling. Wie de nieuwe eigenaren zijn, is niet bekend.

Tot de andere onlangs teruggeven roofkunst behoorde gisteren een schilderij van Ernst Ludwig Kirchner. Berlijns straattafereel ging voor 38,1 miljoen dollar naar een anonieme koper, die het werk toevoegt aan de collectie van de Neue Galerie in New York waar ook Portret van Adele Bloch-Bauer I nu hangt. Het vorige record voor een Kirchner stond op een kleine 9 miljoen dollar. Het schilderij is teruggeven door een museum in Duitsland, waar inmiddels alarm is geslagen over de mogelijke teruggave van nog eens vijftig schilderijen.

Op het laatste moment werd een schilderij van Picasso terug getrokken. Het Portet van Angel Fernandez de Soto is eigendom van een stichting van de Britse componist Andrew Lloyd Webber, maar de Duitser Julius Schoeps zegt dat het schilderij van zijn familie is. Dinsdag wees de rechter in New York Schoeps eis af. Nadat Schoeps gisteren hoger beroep had aangetekend, besloot de eigenaar het doek niet te veilen om de zaak in der minne te regelen.

Ook Man met een bijl van Gauguin boekte met een opbrengst van 40 miljoen een record.