H.P. Bremmer

Hoewel ze bekendstond als een eigenzinnige vrouw, liet Hélène Kröller-Muller zich in haar aankoopbeleid volledig leiden door kunstadviseur H.P. Bremmer. Dat zijn naam nog altijd tot de verbeelding spreekt, is vooral aan haar inmiddels wereldberoemde collectie te danken. De invloedrijke ‘kunstpaus’ Bremmer is nu onderwerp van een expositie in het Kröller-Müller Museum met vooral werken van Vincent van Gogh, Charley Toorop en John Rädecker. Omstreeks 1900 werd er op flinke schaal verzameld in Nederland, een direct gevolg van sterk toegenomen welvaart in onze ‘tweede Gouden Eeuw’. In deze kunst-boom speelde H.P. Bremmer (1871-1956) een sleutelrol. Met zijn enthousiasme voor moderne kunst kweekte hij honderden collectioneurs en zo had hij grote invloed op het kunstklimaat van 1900 tot 1940. Hildelies Balk, wier promotie-onderzoek naar Bremmer nu is gepubliceerd onder de titel De kunstpaus, H.P. Bremmer, schat dat in die tijd eenderde van de moderne kunstverzamelaars in Nederland door Bremmer was gevormd.

Gelijktijdig viert het Singer Museum in Laren zijn 50-jarige jubileum met een overzicht van de collectie van de stichters, het Amerikaanse echtpaar Singer. Wie de collecties Singer en Bremmer bekijkt, kan bijna niet geloven dat ze in dezelfde periode zijn ontstaan. De Singers hielden zich verre van de vernieuwing in de kunst. Zij kochten laat negentiende-eeuwse schilderkunst – Haagse en Amsterdamse School, School van Barbizon – en genres als landschappen, interieurs en portretten.

De Kunstpaus, H.P. Bremmer t/m 28 jan Kröller-Müller Museum, Houtkampweg 6, Otterlo. Di-zo 10-17u; Loving Art. De William & Anna Singer Collectie t/m 7 jan Singer Museum, Drift, Laren. Di-zo 11-17u