Brusselse lof voor McDonald’s

Dat was even schrikken vandaag. Ik kon de ingang van de perszaal van de Europese macdonalds.jpgCommissie nauwelijks vinden. Het zicht erop werd ontnomen door een aantal reclamezuilen en borrelende personen. Wel zag ik meteen een ‘M’ van McDonald’s. Wat deed die daar plotseling?
Europees Commissaris Markos Kyprianou bleek net een persconferentie te hebben gegeven over obesitas (overgewicht). Kyprianou maakt zich daar grote zorgen over. Een op de vijf kinderen in Europa is te zwaar en dat kan leiden tot ernstige problemen met de gezondheid. In de strijd tegen obesitas heeft Europees Commissaris Markos Kyprianou (Gezondheid) daarom de hulp ingeroepen van het bedrijfsleven. De persconferentie was bedoeld om enkele bedrijven te namen en praisen die volgens hem een voorbeeld zijn voor andere.
Het ging niet om de minste bedrijven. Negen frisdrankfabrikanten, waaronder Coca-Cola en PepsiCo kregen een pluim omdat ze beloofd hebben geen reclame meer te maken die gericht is op kinderen jonger dan twaalf jaar. Unilever werd geprezen omdat het producten maakt die minder ongezonde vetten bevatten. McDonald’s verdiende volgens Kyprianou lof voor het vermelden van informatie over voedsel op de verpakking ervan.
McDonald’s als voorbeeld? Ik moest meteen denken aan de documentaire Super Size Me, over een filmmaker die doodziek wordt als hij een tijdje probeert te leven van McDonald’s-voedsel. Is dit een 1-april-grap, vroeg een journalist aan Kyprianou. Hij wees er op dat de hamburgerketen in de VS is aangeklaagd door consumenten die het bedrijf verantwoordelijk houden voor hun gezondheidsproblemen. Kyprianou begreep die kritiek niet, zei hij. ,,Ik vind het fantastisch dat deze bedrijven werken aan een oplossing.”

Op de foto Denis Hennequin, president van McDonald’s Europe, die ook was uitgenodigd voor het feestje.