Zinloze rampspoed

Frozen Land begint met een random act of violence: de uitstekende literatuurdocent wordt ontslagen omdat de school `de focus moet verleggen` naar wiskunde. Even later zien we hem als een gescheiden en met drankproblemen en zijn zoon worstelend wrak. Zijn aftakeling zet een kettingreactie van ramspoed in gang. Zijn zoon betaalt met een vals biljet van 500 euro en besmet als het ware iedereen die daarmee in aanraking komt, een stofzuigerverkoper, een politieagente, een prostituee enz. De film van de Fin Aku Louhimies ontleent zijn plot aan een verhaal van Tolstoj en zit qua mechaniek dicht tegen films als Bressons L`argent en Van Warmerdams De jurk aan. Je kunt je in slechter gezelschap bevinden en zij hoeven zich ook niet voor de aanwezigheid van Louhimies te schamen. Maar de film van de Fin, hoe mooi hier en daar ook gefilmd, gaat wel erg haastig en mechanisch als een verwoestende cirkelzaag door het leven van de personages heen. In dat opzicht past Frozen Land in de mode van de mozaïekfilm. Veel lijnen, lekker verknopen en bloedig afknippen. Als ten slotte aan een graf wordt uitgesproken dat deze dode niet voor niets kan zijn gevallen omdat het leven anders zinloos zou wezen, ben je al murw van alle ellende.

Frozen Land. Regie: Aku Louhimies. Met: Jasper Pääkkönen, Pertti Sveholm, Mikko Kouki. In: 5 bioscopen.