Voicemail met een kuiltje

Iedereen kent hun stem ergens van, maar niemand weet wie het precies zijn.

Vandaag: de Vodafone-stem.

De stem van Carolina Mout is te beluisteren op vier miljoen mobiele telefoons. Foto Merlin Daleman Carolina Mout, stem Vodafone voicemail. Amsterdam, 03-11-06 © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

Toen de opdracht van Vodafone binnenkwam, had ze in één klap vier miljoen klanten. Want zoveel mensen horen op hun voicemail Carolina Mout zeggen: „Welkom bij Vodafone voicemail. U heeft drie nieuwe berichten. Wij spelen nu uw nieuwe berichten af.”

Carolina Mout (44) ‘doet’ al twintig jaar stemmen. Haar stem is te horen in tekenfilms (Bob de Bouwer), commercials (Max Factor, Schwarzkopf) en voice-response, zoals Vodafone.

Niet dat het haar echte baan is. Stemmen doet ze er ‘erbij’, sinds haar afstuderen aan de Academie voor Kleinkunst. Daarnaast acteert ze, ze zingt, schrijft en is docent. Morgenavond staat ze op de planken in Beauty and the Beast.

„Toen ik in 1986 afstudeerde, waren commercials not done: te commercieel. Mij leek het leuk, op de vierkante millimeter met je stem werken. Ik ben ook trots op wat ik doe. Het is heel precies werk. En als je het dan terughoort en het is gelukt, ben je heel tevreden.”

Hoe gaat dat in zijn werk, inspreken?

„Het verschilt per klant. Vodafone bijvoorbeeld, is bijna een zen-oefening. Je krijgt een stapeltje papieren en dan begin je te lezen: één, één, één, met verschillende intonaties. Dat wordt dan later gemonteerd. Je zit in een studio en je stelt je stem in dienst van het product: een wasmiddel klinkt anders dan een mascara.”

Dat is minder eenvoudig dan het misschien lijkt: „Wat ik probeer te doen is: de melodie van de taal pakken. Dan helpt het als je kunt zingen, want daardoor wordt je stem prettiger om naar te luisteren. De meeste mensen gebruiken maar een klein stukje van hun stem.”

Carolina Mouts stem is door Vodafone uitgekozen omdat, zegt woordvoerder André van der Elsen, „de uitstraling ervan past bij ons product”. In een Vodafone-stem moeten, zegt hij, klantgerichtheid, dynamiek en vriendelijkheid doorklinken.

Van der Elsen: „Een mobiele telefoon is heel persoonlijk, iedereen moet zich erbij thuis voelen. Dus moet die stem zowel neutraal als warm zijn.” Een vrouwenstem is het best: „Die spreekt meer mensen aan.”

Carolina Mout denkt dat de opdracht van Vodafone óók te danken is aan de ontwikkeling van haar stem: „Je stem groeit. Mijn stem is nu rijper. Daarmee veranderen je opdrachten.” Zelf omschrijft ze haar stem het liefst zoals de eerste technicus met wie ze werkte ooit deed. „Die zei: je hebt een kuiltje in je stem, zoals andere mensen een kuiltje in hun wang hebben.”

Beluister fragmenten van Carolina Mout op www.nrc.nl/bekend