Vliegen is zo leuk niet meer

Voor vliegtuigpassagiers gelden voortaan strenge regels voor handbagage.

De eerste dag verliep soepel, overstappende reizigers hadden de meeste problemen.

Een Italiaanse op Schiphol met handbagage in een speciaal plastic zakje tijdens de eerste dag van strengere controle. Foto Maarten van Haaff Een Italiaanse op Schiphol met handbagage in een plastic zakje. Links de blauwe container voor goederen die niet mogen worden meegenomen. (Foto Maarten van Haaff) nieuwe regels over vloeistoffen in handbagage, alles wat niet in het plastic tasje past moet in de blauwe container. Schiphol, 6 nov 2006, foto Maarten van Haaff Haaff, Maarten van

Door Lolke van der Heide

Het Zweedse echtpaar Ericson is bezig met het ompakken van hun handbagage. De twee komen net uit Cuba en stappen over naar Gothenburg. Ze hebben van alles bij zich dat niet meer los in de tas mag: cosmetica, oogdruppels, miniflesjes drank. Medewerkers van Schiphol geven hen een doorzichtig, hersluitbaar plastic zakje, één per persoon.

„Mijn vrouw heeft het grootste probleem”, lacht Carl Ericson (50). Hij wijst op de vele tubes crème en lak. „We wisten hier niets van. Gelukkig hebben we de Cubaanse rum in onze koffers gestopt. Vrienden hadden drank in hun handbagage zitten en moesten dat hier inleveren.” De Zweed toont, ondanks alles, begrip voor de maatregelen. „Het zal wel nodig zijn voor onze veiligheid, maar het maakt vliegen er niet leuker op.”

Sinds gisteren moeten passagiers in de gehele Europese Unie zich houden aan de strenge regels voor handbagage, om terroristische aanslagen te voorkomen. Aanleiding vormen verijdelde aanslagen in Groot-Brittannië. In augustus arresteerde de Britse politie een groep verdachten die met behulp van vloeibare springstoffen vliegtuigen wilden opblazen.

De EU bepaalde daarom dat vloeistoffen, crèmes, sprays en alles dat er op lijkt alleen nog mogen worden meegenomen in hoeveelheden van maximaal 100 milliliter. (Uit technisch onderzoek bleek namelijk dat voor een kneedbom een grotere hoeveelheid grondstoffen nodig is.) Het geheel moet worden verpakt in de standaard doorzichtige plastic zak die geen grotere inhoud mag hebben dan één liter en niet overvol mag zijn. Babyvoeding en vloeibare medicijnen, zoals insuline voor diabetespatiënten, vormen een uitzondering.

De regels gelden niet voor ruimbagage die bij het inchecken wordt afgegeven. Deze bagage wordt apart gescand door apparatuur die alle soorten explosieven detecteert.

Voor inkopen op Europese luchthavens, na het passeren van de douane, geldt een andere regeling. Henri Koopman van de winkel Liquor & Tobacco legt uit: „De artikelen worden verzegeld in een grote doorzichtige plastic tas. Op de kassabon, die ook in de tas komt, staat wat er is gekocht en wanneer. Binnen 24 uur moet de passagier op de plaats van bestemming zijn, daarna geldt de verzegeling niet meer. Ook tussentijds openen mag niet: als het zegel is verbroken mag het product niet verder in de handbagage worden vervoerd.”

Met name reizigers die terugkeren van bestemmingen buiten de EU of belastingvrij hebben gekocht aan boord van een niet-EU-maatschappij, zijn de klos. Die aankopen zijn namelijk niet volgens de regels verzegeld en mogen bij een overstap niet in de handbagage worden meegenomen. „Ik ben bang dat we te maken krijgen met passagiers die hun dure whisky hier ter plekke opdrinken”, zegt een medewerker van Schiphol, „want anders kunnen ze het weggooien.”

Passagiers waren gisteren goed op de hoogte van de nieuwe regels, zegt Ron Louwerse, hoofd security van Schiphol. „Maar er is ook veel in beslag genomen. Sommige mensen vulden twee of drie plastic zakjes in plaats van eentje.”

De luchthaven verzekert dat alle geconfisqueerde producten worden vernietigd en niet worden doorverkocht. Louwerse: „Daarvoor hebben we een contract afgesloten met een gespecialiseerd destructiebedrijf, want je moet goed letten op alcoholdampen en glassplinters.”