ABN Amro krijgt in Italië zelfs de zegen van de kerk

ABN Amro is gisteren begonnen met een charmeoffensief in Italië. De vorig jaar met grote moeite overgenomen bank Antonveneta heeft een verloren jaar in te halen.

De obers staan in het gareel. Hostesses wankelen op hun naaldhakken. Een immens schild vol soesjes in groen en geel wordt binnengedragen: ABN Amro viert feest in Padua.

Na de keiharde overnamestrijd van vorig jaar heeft Antonveneta-ABN Amro zich gisteren aan het Italiaanse publiek gepresenteerd. In duizend filialen is de huisstijl veranderd: nieuwe pennen, nieuwe posters, nieuwe brochures, nieuwe paraplu’s. Het logo is geelgroen, maar bovenaan staat de naam Antonveneta en in het klein eronder ABN Amro.

Paulus de Wilt, verantwoordelijk voor de consumentenzaken van Antonveneta, leidt trots rond. Het filiaal onder het hoofdkantoor is helemaal opnieuw ingericht. De vloer is deels van groen marmer. De muur met betaalautomaten is zachtgeel en het glas tussen de klanten en de bankmedewerker is verwijderd.

Symbolisch voor de nieuwe inrichting is het ontvangstmeubel, zegt de Wilt. „De eerste twee seconden als de klant binnenkomt zijn cruciaal. Hij moet worden ontvangen met een glimlach.” Hiervoor zet Antonveneta stralende hostesses in. Deels in Nederland getraind en deels ingehuurd. „Alles moet kloppen om de klant zich op zijn gemak te laten voelen.”

Het grote verleiden na het rampjaar 2005 is begonnen. Veel van de 1,5 miljoen klanten, zo erkent bestuursvoorzitter Piero Montani, zijn afgeschrokken door de overnamestrijd van vorig jaar. „We hebben last gehad van de affaire die steeds maar weer als de zaak-Antonveneta in het nieuws verscheen. Italianen hebben vaak bij meerdere banken een rekening. En onze klanten neigden ernaar om de samenwerking met Antonveneta te verminderen.” Mede hierdoor bleef de groei vorig jaar achter. Was de winst in 2004 nog 280 miljoen euro, in 2005 was dat nog maar 80 miljoen en in de eerste drie kwartalen van 2006 weer 257 miljoen euro. Montani: „Door de overnamestrijd hebben we een jaar werk verloren.”

Met name de consumentenorganisaties waren blij met de komst van ABN Amro naar Italië. De tarieven voor bankzaken zijn in Italië tien keer zo hoog als in Nederland. De Nederlandse bank zou de Italiaanse banken dwingen hier wat aan te doen, zo was de hoop.

Dat blijkt echter tegen te vallen. „De prijzen in Italië liggen hoog, maar het is niet de beslissende reden voor een klant om van bank te verwisselen”, zegt De Wilt. „We gaan in eerste instantie niet concurreren op prijs, maar op kwaliteit”, zegt Huibert Bouwmeester, lid van de raad van bestuur van ABN Amro. „Het belangrijkste is dat onze klanten goede producten krijgen.”

ABN Amro koos juist mede voor Italië om de hoge marges en verwacht er ook te kunnen groeien. Minder dan 10 procent van de klanten gebruikt internet, terwijl in Nederland 60 procent thuisbankiert. „De vraag is niet of maar wanneer de Italianen op internet zullen overstappen”, zegt Montani. Verder verwacht Antonveneta ook nog fors te kunnen groeien met hypotheken en zakelijke dienstverlening.

Groeien via overnames blijkt tijdens deze feestdag niet bespreekbaar. Bouwmeester: „ABN Amro wil vooral via organische groei groter worden in Italië.”

Tijdens de speeches stromen de monden over van het optimisme. Bestuursvoorzitter Montani vertelt dat het groen in het logo voor hoop staat en het geel voor de zon en optimisme. Burgermeester Flavio Zanonato bekent al dertig jaar een rekening bij Antonveneta te hebben. De president van de regio, Giancarlo Galan, een van de felste tegenstanders van de overname door ABN Amro, zegt dat hij genoeg garanties heeft gekregen om aan te nemen dat Antonveneta een Italiaanse bank blijft.

En tot slot is er de zegening van de hulpbisschop. De kerk mag als goede klant van de bank en met de heilige Antonius als naamgever van Antonveneta niet ontbreken. „Men heeft me verteld dat het gaat om het vernieuwen van de diensten aan de mensen”, zegt hij in zijn toespraak. „Dat de zegening van de heer de garantie zal zijn voor deze innovatie. Dat alle activiteiten die door dit centrum worden georganiseerd een instrument mogen zijn voor authentieke verdeling van middelen, broederschap en sociale rechtvaardigheid en zijn gericht op de ontwikkeling van de mensheid, voor Christus onze heer. Amen.”

Bouwmeester knikt tevreden. ABN Amro heeft vanaf vandaag bijna twee keer zo veel filialen in Italië als in Nederland.