3FM’s volwassen verzoekjesgevoel

De 3FM-dj’s bereiden zich op tv alvast voor op een week vasten voor het goede doel.

Giel Beelen legt uit waarom een verzoekplaatje opeens hip wordt als je het request noemt.

Een paar diskjockeys die een week lang hongeren in een glazen huis, terwijl luisteraars plaatjes aanvragen en geld doneren aan een goed doel. Dat is de ogenschijnlijk simpele formule van 3FM Serious Request. Deze week begint op Nederland 3 een docusoap over 3FM, waarin de dj’s achter de schermen gevolgd worden bij hun voorbereidingen op het bekroonde radioprogramma. Serious Request kreeg vorige maand een Gouden Radio-Oortje, een publieksprijs voor het beste radio-evenement van 2005. Na de actie voor Darfur (die in 2004 ruim 900.000 euro opbracht) en Congo (2005, opbrengst: 1,2 miljoen euro) gaan 3FM en Het Rode Kruis met Serious Request volgende maand geld inzamelen voor het landmijnenproject van Het Rode Kruis.

Verzoekjes draaien lijkt als radioformat achterhaald. Nota bene bij 3FM’s eigen Arbeidsvitaminen, het oerprogramma van de verzoekplaten, is de inbreng van de luisteraars teruggebracht om het programma minder suf te maken. Maar zendercoördinator Florent Luyckx en dj Giel Beelen zijn apetrots op Serious Request: „Dit is een programma dat alleen op 3FM kan worden gemaakt.”

„Verzoekjes zijn de oudste vorm van interactiviteit op de radio”, zegt Florent Luyckx. „Maar als je het request noemt is het opeens weer hip”, grapt Giel Beelen. „Serieus, we zijn de enige radiozender die echt alles kan draaien wat je aanvraagt. We hebben de grootste muziekdatabase met duizenden liedjes. Het moet wel een heel extreem nummer zijn als wij het niet kunnen laten horen.”

Florent: „Daarom zal dit evenement ook niet zo snel gekopieerd worden. Sommige radiostations hebben maar een paar honderd nummers in hun database. Tja, dan ben je snel klaar met je verzoekjes.”

Als radio-evenement is Serious Request uitgegroeid van spontane actie tot een goed geregisseerde decembershow, met een volwassen draaiboek en een uitgekiende promotiecampagne. Behalve de hongerende dj’s in het glazen huis is het complete 3FM-team een week lang in touw om sponsorbedragen binnen te halen. Na twee succesvolle afleveringen bellen bedrijven nu al, voor het programma nog maar begonnen is, om de actie te ondersteunen. In heel Europa willen radiostations meedoen aan Serious Request. Studio Brussel geeft al uitvoering aan dat voornemen: de Belgische radiozender laat zijn dj’s gelijktijdig in Leuven hongeren.

3FM-luisteraars mogen dan in de eerste plaats vanwege de avontuurlijke muziek op het publieke station afstemmen, volgens Luykx en Beelen voelt de 3FM-doelgroep zich ook betrokken bij de wereld. Mede door het succes van Serious Request komt het ‘serieuze’ aspect nu overal in de jongerenzender bovendrijven: bij Serious Talent, Serious Movies en, tijdens de verkiezingen, ook Serious Politics. Beelen: „Iets bereiken voor een goed doel, dat blijft een van de grootste highs van een radiomaker.”

Daar hoort een serieuze radioreportage bij, legt Florent Luyckx uit: „Eric Corton gaat voor ons op pad naar Cambodja om daar radiodocumentaires te maken over de gevolgen van niet-opgeruimde landmijnen.”

Deze week begint Serious TV, een ‘real-life docu’ die de 3FM-dj’s op de voet volgt. Het publiek mag via de radio stemmen op de dj’s die uiteindelijk in het Glazen Huis zullen plaatsnemen. Giel Beelen vastte inmiddels al twee keer voor het goede doel – hij bedong wel dat zijn lijfdrank cola in het glazen huis geschonken mocht worden. Beelen voelt zich niet te goed om een week lang verzoekplaatjes te draaien. „Sterker nog, daar leer ik van. Ik ben elke keer opnieuw verrast door de smaak van onze luisteraars. Dat geeft me inspiratie.”

Een verblijf in een glazen huis, midden op de Neude in Utrecht, zet de dj’s letterlijk in het spotlicht. Een 3FM-diskjockey zit niet anoniem achter een microfoon: zowel Giel Beelen als zijn collega Claudia de Breij verschijnen om de haverklap in tv-programma’s. Is het vervelend, dat bekende Nederlanderschap? Beelen: „Het is een keerzijde van het vak, daar moet je niet over zeiken.” Aan de andere kant komt het beste bewijs van het bestaansrecht van Serious Request de koning der Bekende Nederlanders. Beelen: „Dat vond ik prachtig, toen Albert Verlinde in RTL Boulevard vertelde dat Serious Request gewoon bij kerst hoort, net als de kerstboom.”

Serious TV is zes afleveringen lang te zien op donderdag om 00.05 tot 00.30 uur op Ned.3.