Zo word je toch geen premier, vindt Dirk

Dirk van den Broek jr., directeur van de gelijknamige supermarktketen, is boos over een verkiezingsstuntje van Wouter Bos. De lijsttrekker van de PvdA heeft rode boodschappentassen laten maken met het opschrift ‘Wouter’. Overduidelijk een kopie van de populaire ‘Dirk’-shopper, zegt de ondernemer.

U wist van niks?

„Stomverbaasd was ik toen in de krant een foto stond van de Wouter-tas. En mijn broers wisten ook al van niets. Het is dat wij geen politieke ambities hebben... Maar reken maar dat wij meer stemmen zouden trekken dan Wouter Bos! Bij ons gaan de mensen er, ongeacht hun inkomen, al jarenlang op vooruit.”

U stapt naar de rechter?

„Daar hebben we geen tijd voor. In Friesland moeten we deze week weer een nieuwe supermarkt openen. Maar ik vind het niet netjes dat Bos niet even met ons heeft gebeld. Zo word je toch geen premier.”

U had liever gezien dat er ‘Jan Peter’ of ‘Mark’ op de tas had gestaan?

„Liever Dirk, dat straalt meer daadkracht uit. Wij zijn daarom een inruilactie begonnen. Iedereen die genoeg heeft van zijn Wouter-tas kan hem gratis omwisselen voor een echte Dirk-tas. En ze krijgen er van ons nog wat zoets bij voor Sinterklaas.”

Iets zoets?

„Ja, na het zuur komt het zoet.”

Waarom is de Dirk-tas zo populair?

„Het is de eenvoud die aanspreekt. De naam Dirk heeft iets sympathieks. Niet voor niets bestaat er een Dirk-club met heel veel leden en een prachtig clubblad.”

Zou er voor mannen die Wouter heten geen club bestaan?

„Ik denk het niet.”

Arjen Ribbens