Verpakte bloem kan zo in rek in supermarkt

Een amaryllis aan een draad, een orchidee verpakt met een vaasje. De bloemenhandel bedenkt complete producten en typen klanten, vooral voor verkoop in supermarkten.

Over een aantal jaren is het ook bij de consument in huis te vinden: de amaryllis die op z’n kop aan een draadje bungelt. Een vaas is niet meer nodig, want een amaryllis heeft een holle steel waar gewoon wat water in te gieten is. De amarylloop is een van de nieuwe ideeën die vorige week werden gelanceerd op de grootste vakbeurs van het jaar voor bloemenkwekers en handelaren, de Horti Fair in Amsterdam.

„We gaan terug naar de natuur, naar het eerlijke product, dat is de tijdgeest”, zegt Ad Berends van Trend House. In een hoekje van de beurs is Berends verantwoordelijk voor een minitentoonstelling die, in de woorden van andere deelnemers, de toekomst laat zien. In zijn stand is bijvoorbeeld een reeks ontwerpen te zien van studenten van de Design Academy Eindhoven, waaronder de amarylloop. „Dat moeten we veel meer hebben,” zegt Berends, „kruisbestuiving met andere sectoren.”

„Bloemen en planten hebben hun eigen schoonheid”, zegt landschapsarchitect Brent Cazemier. „Dus presenteren we ze tegen een grauwe achtergrond en in augurkenblikken.” Om de lelijkheid te complementeren hangen boven de bloemen lampenkappen van oude mayonaise-emmers van tien liter. „Als je het fout doet, doe het dan ook goed fout”, zegt Cazemier.

Bloemenhandelaren zijn bloedserieus als het gaat om het ontdekken en analyseren van nieuwe ontwikkelingen. Het project van Berends wordt gefinancierd door bloemenveiling Flora Holland en het Bloemenbureau, dat namens de hele sector Nederlandse bloemen wereldwijd promoot.

De grote vraag die de Nederlandse bloemenwereld nu bezighoudt: hoe succesvol zullen supermarkten zijn op de markt, die nog altijd wordt gedomineerd door traditionele bloemenzaken. „Supermarkten moeten goed nadenken over het publiek dat bij hen koopt”, zegt Fred van der Hoeven, manager business development van Flora Holland, „want hun succes zal afhangen van het inbrengen van het juiste concept.” In de hoop meer bloemen te verkopen helpen organisaties als Flora Holland en het Bloemenbureau bij het ontwikkelen van deze concepten.

Om de supermarkten te helpen heeft de industrie de consumenten in types ondergebracht die opmerkelijk genoeg allemaal een meisjesnaam hebben meegekregen. Tegenover de eigenzinnige, individualistische ‘Nicky’, die voor de verandering eens anjers in een plastic emmer in huis zet, staat bijvoorbeeld ‘Sophie’ – klassiek en degelijk. Op de Horti Fair staan voorbeelden van woonkamers waar een typische ‘Sophie’, ‘Nicky’, of anders wel een ‘Vanessa’ – trefwoord: populair – zou wonen.

De bloemenspecialisten hoeven niet onmiddellijk bang te zijn dat de handel hen binnenkort links laat liggen. Het Bloemenbureau voorziet een groei van 35 procent op de Europese snijbloemenmarkt tussen 2004 en 2014, van 13,8 tot 18,8 miljard euro. Het aandeel van bloemisten op deze markt zal dalen van 52 naar 48 procent, maar in absolute waarde zal hun handel stijgen gezien de forse groei van de markt. „De speciaalzaken zullen ongeveer de halve markt in handen houden”, zegt Van der Hoeven.

Intussen proberen kwekers meer geld naar zich toe te trekken door niet slechts bloemen te leveren, maar complete producten die zo in een rek in de supermarkt kunnen. Zo toont een kweker een enkele stengel van een orchidee mooi verpakt in een goudkleurige doos met een ovaal venster van cellofaan. Een minuscuul, afgesloten flesje water houdt de stengel vers. „Dit kan je met een fles champagne zo meenemen als je op visite gaat”, zegt de kweker.

In de aanzwellende stroom aangeklede bloempakketten ziet Ad Berends alweer een tegengeluid opkomen. „Doen we niet te veel dingen waar de klant helemaal niet om vraagt? Moeten we niet juist terug naar de kern: het levende product? Onderzoek toont aan dat er bij geen ander cadeau zoveel emoties naar boven komen als bij bloemen. Maar de Nederlandse consument koopt bloemen veelal uit gewenning. We moeten weer laten zien hoe mooi het product is door er een mooi verhaal bij te vertellen. Dat is mijn werk. Ontdekken hoe er een mooi verhaal bij elke bloem te vertellen is.”