‘Goedkoop liftgedrag’

Dirk van den Broek jr., directeur van de gelijknamige supermarktketen, is boos over een verkiezingsstuntje van Wouter Bos. De lijsttrekker van de PvdA heeft rode boodschappentassen laten maken met het opschrift ‘Wouter’. Overduidelijk een kopie van de populaire ‘Dirk’-shopper, zegt de ondernemer. „Een beetje goedkoop om zo mee te liften op ons succes.”

U wist van niks?

„Stomverbaasd was ik toen in de krant een foto stond van de Wouter-tas. En mijn broers wisten ook van niets. Het is dat wij geen politieke ambities hebben... Maar reken maar dat wij meer stemmen zouden trekken dan Wouter Bos! Bij ons gaan de mensen er, ongeacht hun inkomen, al jarenlang op vooruit.”

U stapt naar de rechter?

„Daar hebben we geen tijd voor. In Friesland moeten we deze week weer een nieuwe supermarkt openen. Maar ik vind het niet netjes van Bos om niet even met ons te bellen. Op zo’n manier word je toch geen premier.”

U had liever gezien dat er ‘Jan Peter’ of ‘Mark’ op de tas had gestaan?

„Liever Dirk, dat straalt meer daadkracht uit. Wij zijn daarom een inruilactie begonnen. Iedereen die genoeg heeft van zijn Wouter-tas kan hem gratis omwisselen voor een echte Dirk-tas. En dan krijgen ze van ons er nog wat zoets bij voor de Sinterklaas.”

Iets zoets?

„Ja, na het zuur komt het zoet.”

Waarom is de Dirk-tas zo populair?

„Het is de eenvoud die aanspreekt. De naam Dirk heeft iets sympathieks. Niet voor niets bestaat er een Dirk-club met heel veel leden en een prachtig clubblad.”

Zou er voor mannen die Wouter heten geen club bestaan?

„Ik denk het niet.” (AR)

Bijdragen: Egbert Kalse, Antoinette Reerink, Arjen Ribbens