Russen proberen EADS te strikken

De Russische regering biedt het Europese defensie, lucht- en ruimtevaartconcern EADS een belang aan van 10 procent in een nieuwe holding waarin een groot deel van de Russische luchtvaartindustrie zal worden ondergebracht. Dat heeft het ministerie van industrie in Moskou gisteren bekendgemaakt. Sinds 2005 heeft EADS al een belang van 10 procent in de Russische fabrikant van gevechtsvliegtuigen Irkut.

Voorwaarde voor de nieuwe constructie is dat EADS akkoord moet gaan met een groter belang van Rusland in EADS. De Russische staat heeft al 5,02 procent van EADS in handen via de staatsbank Vneshtorgbank, maar wil meer. De Duitse bondskanselier Angela Merkel liet vorige maand nog weten daar niets voor te voelen. Duitse en Franse aandeelhouders (onder wie de Franse staat) hebben gezamenlijk de meerderheid van de aandelen in EADS.

De nieuwe Russische holding, United Aircraft Corporation (OAK) genoemd, is een poging van de regering van president Putin om de zieltogende eigen luchtvaartindustrie nieuw leven inblazen. In OAK zullen alle grote vliegtuigfabrikanten van het land, zowel civiel als militair, worden ondergebracht. Gerenommeerde namen als Toepolev, Iljoesjin, Soechoi, MiG en Irkut zullen allen opgaan in OAK. Aleksei Fjodorov, de topman van MiG, zal leiding heven aan de holding.

De Russische vliegtuigindustrie was ten tijde van de Sovjet-Unie één van de grootste in zijn soort. Russische vliegtuigen werden verkocht aan Oosteuropese landen, Cuba, China en andere landen. Rusland produceerde in de jaren zeventig 700 burgervliegtuigen per jaar – ongeveer evenveel als Boeing en Airbus nu afleveren. Een kwart van alle burgervliegtuigen was in die tijd Russisch.

Sinds de val van het communisme, begin jaren negentig, raakten de Russische vliegtuigfabrieken snel in verval door een nijpend gebrek aan investeringen.

Luchtvaartmaatschappijen in Rusland en de andere voormalige Sovjet-staten kopen al jaren geen Iljoesjins of Toepolevs meer, maar Boeings en Airbussen.