Help, het heuptasje is terug

Lukas Keijser ziet in Berlijn op heuphoogte het begin van een jaren ’90 mode-revival

Hoe groter de moderamp, hoe waarschijnlijker het is dat er een revival van komt. Zo ging het al met plateauzolen, de legging, snorren en haar in je nek uit de jaren zeventig en tachtig en zo zal het over een aantal jaar ongetwijfeld ook gaan met de nineties gabberinnenkapsels en housebroeken (de wijde polyester broeken met prints van felgekleurde vegen en vlekken).

In Berlijn, een van de toonaangevende steden in Europa als het gaat om straatmode, is de eerste stap richting de jaren negentig-revival al gemaakt. Daar dragen veel jongeren namelijk heuptasjes. Die werden in Nederland toen vaak gecombineerd met housebroeken en -trainingspakken, maar nu kom je ze nog maar zelden tegen. In Berlijn zie je ze tot in discotheken bij jongens die, overigens ook erg jaren negentig, met ontbloot bovenlichaam op een blok dansen. Het tasje hupt mee op de maat van de muziek. Als niet-Berlijner is dat even omschakelen van ‘fout’ naar, blijkbaar, ‘goed’.

„Ze zijn grappig”, zegt Jeani (30) die haar tasje twee jaar terug vooral uitkoos vanwege de kleur. Ze had er eerst vooral haar cassettewalkman in, maar nu ze sinds kort een mp3-speler op haar mobiele telefoon heeft, past er meer in. „Ze zijn mode”, zegt Caspar (27) die zijn tas ongeveer anderhalf jaar geleden van zijn vriendin kreeg en deze niet op z’n buik draagt zoals gebruikelijk was, maar op z’n kont.

Het heuptasje is vooral ook een breed modeverschijnsel. Ze zijn populair bij hip en jong, bij studenten, bij fietsers, en ze passen volgens Lena (23) die haar tasje voor één euro kocht voor „bij de autonoomstijl die je hier veel ziet”. Dat is, legt ze uit, een stijl die is voortgekomen uit de manier waarop krakers uit de jaren tachtig zich kleedden: goedkoop, nonchalant, makkelijk en in het donker zo onopvallend mogelijk en daarom vaak zwart. Zowel jongens als meisjes dragen de heuptasjes bovendien. „Het is de eerste echte handtas voor mannen”, vindt Caspar.

„In Berlijn dragen we niet zoals in München allemaal Prada”, verklaart Frau (31) die mede-eigenaar is van de hippe kledingwinkel Lokalkolorit in de wijk Kreuzberg. Ze verkoopt er onder meer heuptassen van het merk Vollzickzack van productdesigner José Schut die ze met de naaimachine in elkaar heeft gezet en heeft gecombineerd met oude riemen, gespen en knopen. „Wij willen tegelijkertijd trendy én praktisch.”

www.vollzickzack.de, www.lokoberlin.de